måndag, februari 14, 2011

Jobb i sikte!

En dag som denna, Alla hjärtans dag, passar bra för att tänka på att andra tider stundar. Typ jobb-tider! För nu är det officiellt. Den här tanten ska börja jobba igen. På gamla jobbet. På gamla jobbet som är så gammalt att det nu är ett nytt jobb. Hejdå Blomaffären! Hej Datavärlden! Hej alla skor jag behöver damma av eller köpa nya!
2 mars är det magiska datumet. Efter fyra år och fem månaders sjukskrivning och en diagnos senare är det dags att inträda i arbetslivet igen. För man KAN jobba med Kroniskt Trötthetssyndrom, ME/CFS som det yttrar sig för mig, man behöver "bara" anpassning och insikt. Jaja. Det går sådär kan jag säga, vissa dagar. Medan andra dagar går som tåget, himla bra. (DET var ju korkat sagt en vinter som denna när nästan inga tåg gått. Alls).
"Du måste lära dig att känna din begränsning" säger min läkare.
"Darling", tänker jag då, "om du kände mig skulle du veta att begränsning är ett nytt ord för mig och jag behöver öva mig". Och det är ju det jag gör.
Jag övar på att vila en timme eller två varje dag de där dagarna när livet känns great och allt är som vanligt och jag har lust att köra på för fullt.
Jag övar på att vara uppe en timme eller två de dagar när tröttheten golvar, ledvärken slår till och livet INTE känns som vanligt utan mest som en pina.
Jag övar på att tycka att det är ok att inte känna mig utvilad fast jag sovit, att veta att det troligtvis alltid kommer att vara så. Att ständigt känna som jag håller på att bli sjuk i influensa, att ledvärk och huvudvärk är ständiga följeslagare. Att vara ljudkänslig. Stresskänslig.
Ja. Allt det övar jag på. Att vara jag helt enkelt. Och att hålla humöret uppe.
Att sen Haverikommissionen kommer att hålla sin hand över mig ännu ett slag känns ju skönt.
Mest övar jag nu på att vänja mig vid tanken på att komma tillbaka till jobbet. Vara tillbaka. Same, same but different!

17 kommentarer:

  1. Och vad tycker du egentligen? Jag minns inte ens vad du jobbar med... Har tyckt att ditt blom/chokladjobb låtit så härligt!
    Men jag håller självklart alla tummar för dig och önskar dig stort LYCKA TILL! Kram på dig min vän!

    SvaraRadera
  2. Efter ditt svar hos mig så önskar jag dig Lycka till av hela mitt hjärta!
    Det verkar ju kunna bli riktigt bra:)
    Hälsa Store Bror att SJÄLVKLART håller jag på dem i handboll! Klappa om hela din härliga familj idag :D
    Nu ska jag fortsätta med mina vaniljhjärtan!

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Och ha en härlig Alla Hjärtans Dag!!

    SvaraRadera
  4. Tack för titt-in och en stor kram till dig på Valentine-dagen!

    MYCKET som du/vi behöver träna på...

    Gissar på att vi aldrig kommer att bli fullärda.

    Varma hälsningar.

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Hoppas det går som tåget sommartid! (ler)

    SvaraRadera
  6. Oj! Min första tanke var ju, "Hur ska det gå?" Men jag hoppas att det går bra och att du lär dig vila, och när du lärt dig det, kan du tala om för mig hur man gör? Kramar i massor på Vändagen!

    SvaraRadera
  7. Hur känns det? Hur tror du själv att det kommer att bli. Hoppas i alla fall att allt kommer att bli jättebra.

    SvaraRadera
  8. Det var lite svårt att utröna hur du egentligen känner dig inför jobbstarten.. Jag hoppas att allt går bra, ja som tågen på sommartid(alltså inte när tågen står still pga solkurvor)
    Kram fina du!!!

    SvaraRadera
  9. Älskade Cina! Det kommer att bli löjligt bra! Det VET jag!

    SvaraRadera
  10. Men du ska väl inte jobba heltid, hoppas jag?

    SvaraRadera
  11. Klart som korvspa att jobbet kommer att gå bra. Börja med att tro på det själv.
    Hjärtekram Viola

    SvaraRadera
  12. Jag sitter här och undrar om du är glad att du ska börja jobba igen eller om du är lite ironisk...
    Vilket som så hoppas jag att du får ta dagarna i din takt och att du kommer att trivas på ditt ny-gamla jobb!♥
    Kram

    SvaraRadera
  13. Du ger mig hopp om att det ska ordna sig för min dotter så småningom, även om hon inte lider av samma åkomma om du.

    Det blir säkert bra att få komma tillbaka till det gamla jobbet om både dom och du lärt sig att ta det varsamt. Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Jag tror att övening ger färdighet! Förr eller senare....

    SvaraRadera
  15. Å Cina, det kommer att bli jättebra! Vi, alla dina supportar finns här, det är bara att öppna bloggen så hejar vi med starka glada röster. Stor stor kram!

    SvaraRadera