onsdag, februari 09, 2011

Mitt i teknikveckan

Hej vad det går! Onsdag redan. Mitt i "teknikveckan". Tänkte att jag betar av allt tekniskt strul den här veckan så får jag lugn och ro sen. I wish. Därför blev jag inte det minsta sur när det inte gick att ringa till Världens Bästa Farmor för att gratulera bara för att vårt internet plötsligt slutade fungera. Bara lite röd om örsnibbarna. Man har väl mobil för sjutton???!!!!! Fast, lite irriterad blev jag allt lite senare när parkeringsautomaten vägrade lämna ifrån sig mitt bankkort och avgiften drogs dubbelt. Men, med mobilen ånyo i högsta hugg och 38 knapptryckningar senare var ju det löst med ett "enkelt" mobilsamtal. Ja. Och så var det ju då kö till Tele 2.
"För att undvika telefonkö, var god gå in på vår hemsida och gör din felanmälan för enkel hantering".
Ja men det är väl ett käckt litet meddelande när internet ligger nere?!
Till slut så fungerar det ju igen och jag blir ju nöjd. Allt ordnar sig...... så småningom.
Sen läser jag kommentarer från er, mina fina bloggläsare och då blir jag glad igen och förstår ju att det här med teknik, kablar, trådlöst och sånt, det är ingen lek.
Fina Maj Korner till exempel, hon vill hjälpa till och undrar:
"Hur många meter kabel vill du ha? Duger det med Cat 5? Ska den vara skärmad? Ska det vara RJ45"?
Jaha. Cat? Skärmad? Eeeeeeehhhhh. Finns den i rött????????

4 kommentarer:

  1. Tänk om folk ändå kunde berätta och fråga om sådana här tekniksaker på svenska ;-)

    SvaraRadera
  2. Underbart!
    "Jaha. Cat? Skärmad? Eeeeeeehhhhh. Finns den i rött????????"

    Ungefär så som jag hade reagerat/svarat också.

    Tack för ett gott (igenkännings)skratt!

    SvaraRadera
  3. Hoppas det var bra med Farmor när du väl fick tag i henne!
    Teknik är bläh!

    SvaraRadera
  4. Haha! Jadå, du kan få den i vilken färg som helst!

    Och för Fru Venus skull så tar jag det på svenska oxå.

    Cat 5 är hur fort kabeln kan föra över information.

    Om den är skärmad så är den lite hårdare och bångstyrigare men är bra på att stå emot elektromagnetiska störningar.

    RJ45 är själva kontakten, en sån där fyrkantig plastsak med en plastflörp som man trycker in när man tar ut kontakten.

    Var det bättre svenska? :-)

    SvaraRadera