fredag, februari 18, 2011

Tvätteri, tvättera!

Hej Tvättis, nya fina tvättmaskinen! Så himla härligt att ha dig här! Hur har jag stått ut med att släpa tvättkorgar á la gigantus tvärs över gården till tvättstugan? Bokat tider som någon annan tagit. Tjatat på ungarna att hjälpa till? Bett grannen om hjälp att få in tvättkorgarna när armarna sviker och jag inte orkat att bära tillbaka allt och ungarna är väck? Jagat Älsklingen med tvättider på helgerna. Nä. Jag stod inte ut.
Nu står den här. Vill man ha rena kläder använder man den. Vill man ha torra kläder hänger man förslagsvis upp dem. På nya torkställningen. Vill man ha en glad mamma viker man ihop både sin egen tvätt och torkställning efter sig. (Jag är optimist, jag är optimist, jag är opti.....) Och ja. De små liven kommer märka att strumpkorvar inte torkar lika fort som utslätade strumpor, att T-shirts torkar snyggt om man hänger dem snyggt, att galgar fyller en viss funktion och så vidare.
Om de tvättar?!
Yes, they do.
De var lika trötta som jag på att bära, kånka, hänga och vika i tvättstugan för det blev ju ett sånt GIGANTISKT tvättberg. Eller är det nyhetens behag? Ånä! Jag kommer jaga på dem och "ATT TVÄTTA" är härmed inskrivet i veckoschemat för varje unge.
Om man sen bara kommer ihåg att hänga avloppsslangen lite snyggt över tvättstället så vattnet rinner ut DÄR DET SKA så blir det här finemang!
Trevlig fredag!


Ännu en darling!

14 kommentarer:

  1. Äntligen skulle man kanske kunna säga då, här tvättar gärna barnen också faktiskt och vi är framför allt bra på att vika ihop den också. För då kan man kolla på TV samtidigt, och det SER ut som om man jobbar fast man egentligen bara kollar på TV

    SvaraRadera
  2. Jag minns att min mamma tvättade i badkaret...och jag minns när hon fick den första tvättmaskinen.

    SvaraRadera
  3. Grattis! Så skönt att slippa tvättstugan och kunna tvätta när ni vill. Det är en enorm fördel.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag ÄLSKAR min tvättmaskin :-)men jag tvättar inte korvstrumpor, jag kastar tillbaka dom in i respektive unges rum. Fredagskram!

    SvaraRadera
  5. Den regeln hade vi hemma när sambons barn bodde hos oss. Var och en tog hand om sin tvätt. Det var en del gnöl från början men de lärde sig och det funkade till slut.

    SvaraRadera
  6. Nu blir jag lite avundsjuk på dig som har en fungerande tvättmaskin.

    SvaraRadera
  7. Min "darling" har verkligen gjort rätt för sig idag. Nu ska han få vila ända till i morgon hade jag tänkt :)
    Kram och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Grattis till tvättmaskinen! :o)

    Har alltid haft tvättmaskin i lägenheten/huset, men nu är det alltså tvättstuga som gäller. Det funkar bra, ungarna hänger på. Än så länge tycker jag att det är skönt att få allt tvättat, torkat och invikt på en och samma gång!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  9. Tvättmaskin känns som en mänsklig rättighet i vårt moderna samhälle, en som hör till hushållet alltså. Det är säkert skönt för er alla att ha fått denna nya favorit.
    Att lära sig konsten att hänga tvätt för snabbast och snyggast resultat brukar man lära sig av erfarenheterna, så det blir nog bra så småningom.

    SvaraRadera
  10. Å så skönt för dig! Och nyttigt för kidsen som får en värdefull livskunskap.

    SvaraRadera
  11. När jag flyttade från lägenhet till villa var det en stor omställning att ha en egen tvättmaskin i stället för att tvätta i höghusets tvättstuga. Jag såg det först inte som en fördel att ha en egen tvättmaskin men nu har jag vant mig.

    SvaraRadera
  12. Älskar att ha egen maskin och tumlare. Allt klart! Här fortsätter jag soffhänget och idag går min maskin för fullt!

    SvaraRadera
  13. Tass tass smyger in hos dig och "kollar" hur läget är....
    Skönt med egen tvättmaskin!
    Tack för titten och kommer snart åter. Måste ju läsa hur det kommer fungera med tvätteriet...*fniss*..
    Ha en bra söndagkväll.

    SvaraRadera
  14. Härlig vardagslyx! Bra att ungarna får lära sig också! Kram kram

    SvaraRadera