söndag, augusti 15, 2021

Denna helg. Detta huvud.

I fredags kväll sov Lilla Systern över här. Vi gjorde en drös smårätter och satt runt köksbordet i timmar, pratade och åt tills magen stod i fyra hörn. Vi bäddade upp varsin soffa i vardagsrummet och fortsatte prata tills vi somnade mitt i en mening. Flickebarnet skulle jobba igår så vi gick upp tidigt och åkte till badet för ett morgondopp. 
Det blåste höst i träden vid badet men åh så skönt det är, på riktigt, att doppa sig och frukosten smakade extra bra efter det.
Det var riktigt mysigt att ha henne här och när jag vinkade hejdå knep det till hjärtat för efter jobbet skulle hon ju hem till sig. Så klart. Tant har liiite svårt ibland för det här nya, utan hemmavarande kids fast det gått ett långt tag. 
Nåväl. Det var dags att städa Rosa Huset och det gick i faslig fart då ett 25-årskalas för Hjärtats svärson, stod för dörren klockan 13.00. 
”Vart är presenten” frågade jag uppdragsgivaren vid avfärd fast jag visste svaret 
”????? …. på vägen ….. ???”.
Alltså. Den här tröttheten beror ju inte enbart på pandemin eller att jag sover dåligt utan det här eviga råddandet med ALLT. 
Så det hampade sig att det på vägen inhandlades en bukett blommor och ett kort. Med inbjudan till tre-rätters-middag i Rosa Huset. Intressant på min ära. Vem ska laga den maten????
Nu ska man ju inte vara sån och jag är inte den som är den men jag är trött. SåGudFörbannat. Och har dov huvudvärk nästan ständigt och jämt. Den stör mig.
Kalaset avlöpte väl och det var trevligt att träffas. På vägen hem somnade jag i bilen och fortsatte sova i soffan en stund vid hemkomst innan det var dags att förbereda middag. Bästa Väninnan med särbo var på ingång för en grillkväll.  Var på vippen att ställa in men å andra sidan blir jag glad av att träffa dem.
Rotsaker och majs på långpanna i ugnen, några röror till och revbensspjäll på grillen. Petters alkoholfria bubbel, mycket gott, lite grönsaker och dipp innan maten och melonsallad med mynta till efterrätt.
(Se där! En trerätters ….).
Vi satt i uterummet och regnskurar kom och gick som smattrade på taket. Jag tände ljus och ljusslingor, det var riktigt mysigt och trevligt, kändes som vi var och campade man kan ju alltid leka semester.
Röjde köket efter middagen och tömde ur lite vatten ur vattentunnan för att undvika mer översvämning i källaren, klockan hann bli halv ett. Kolsvart ute och jag var rätt mör.
Jag har sovit som en klubbad oxe i natt och tänker inte göra någonting alls idag. Förutom att bada. Morgonbadet fick jag hoppa över, lederna bråkar efter en hektiskt dag som igår. 
Återhämtning. Superviktigt. 



Så roligt att ha sällskap i badet av den här sköna bönan.



Vid ”mitt” lilla bad. Så här på sensommaren morgonbadar jag här när solen är framme. Lyx att ha flera bad att välja på.

1 kommentar:

  1. Vi börjar jobba i morgon… det återstår att se om det blir mer än en dag för mig, eller om det är dags att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande på tisdag.
    Det ser ut som ett slagfält här hemma med kläder och grejor överallt. Ska börja bära undan. Snart…
    Morgonbad låter härligt!
    Det regnar här, blir lättare att inse att semestern är över för den här gången.

    SvaraRadera