torsdag, september 10, 2009

Shoes for walking

Att röra på sig är bra. Därom råder ingen tvekan. Sen, att det inte alltid är så lätt att verkligen göra det, det är en annan femma.
Jag har väl tjatat hål i huvudet på er med att tala om att jag promenerar på morgnarna. Men jag säger det igen. För då kommer jag nog igång. Igen. Inte så att jag helt struntat i det. Inte så. Men det har inte förekommit lika frekvent på sista tiden. Å ena sidan var det en helt annan känsla att promenera där på ön i somras, å andra sidan har jag kommit igång med Afron och yogan och NPF-utredningen kräver sin kvinna. Nu börjar det här inlägget likna en undanflykt från "gåandet" och det är det verkligen inte. Jag är på G. Igen!

Ett presentkort förärades från Älskade Sambon på födelsedagen och i veckan har jag således provat ut nya "gå-skor". Vilket var ett litet äventyr i sig. Borta är tiden då man susade in i sportaffären och susade ut med "det-där-märket"-skorna och så var det bra med det. Pyttsan! Att köpa skor är att som att tränga in i Vetenskapens värld. Rätt så komplicerat.
"Vad har du för behov" frågade Ung manlig expedit vid skohyllan.
"Att jag kan gå med dom" svarade jag lydigt och tänkte BARA på skor apropå hans fråga.
Att vilja gå i skorna var inte tillräcklig information. Nej, här krävdes redogörelse för mycket.
Till exempel typ av hålfot. Ska man veta det, i rödaste rappet?
Vidare om jag är tung, och då undrade jag stilla om den unge manlige expediten var blind men han bara fortsatte att fråga om vilken typ av underlag det gällde , om jag går på asfalt men får för mig att gå i skogen? Eller grusväg? Eller rentav bara gå i skogen? Sånt behöver man veta i förväg. Jag förstod ju att det här är allvarliga saker, det är minsann inte bara att ränna iväg hur som helst. För då är det inte säkert att skorna fungerar optimalt. Och det vill jag ju.
Han frågade 100 frågor och jag svarade. Och provade skor. För hårda. För lösa. För små. För stora. För fula.
"Spelar utseendet någon roll eller är bekvämligheten viktigast" frågade expediten. Den manlige.
Har ni hört??
Klart det spelar roll! Vi pratar om skor!!! Skor ska vara snygga. Oavsett. Det är nästan mindre viktigt att de är sköna.
Hans uttalande skvallrade om att i den här affären finns det fula skor. Nänä. Bort med dem!
Till slut hittade jag en sko som var både snygg och skön. Och bra för hålfoten. Som passar på asfalt men även en runda i skogen. Som KAN fungera som löpsko OM jag skulle få för mig att börja jogga.
"Kommer aldrig, never ever att hända" svarade jag men jag var reda såld på skorna. De fick följa med mig.
När vi kom hem frågade Älskade Sambon om vi skulle ta en tur så att jag fick prova skorna.
Men jag orkade inte. Att prova walking-skor var lika jobbigt som att gå i dom!

14 kommentarer:

  1. Haha, alltid ett nöje att läsa dina inlägg!

    Håller fullständigt med om att det nuförtiden är en hel vetenskap att handla skor. Min man behöver nya skor (han är friidrottstränare) och jag har många gånger undrat om det inte bara är att köpa första bästa "gympasko" men se det är det ju tydligen inte.

    Själv har jag stooooora problem med att hitta sköna och snygga skor. Har ju hälsporre på båda fötterna och kostade på mig svindyra ortopediska sulor men insåg sedan att det inte finns några skor som dessa sulor får plats i. Har därför tillbringat hela sommaren i ett par fotriktiga (och faktiskt ursnygga) sandaler men det börjar bli lite kallt om fossingarna nu så ett par riktiga skort behöver införskaffas.

    Morgonpromenader är bra och piggar upp. Ska ta mig i kragen jag också och börja med mina igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj, det där lät som en hel veteskap. Jag måste haft tur när jag hittade mina Adidas i realådan i höstas. För de är faktiskt ursköna och har sparat både rygg, fötter och ben för mig i sommar. Jag har ju svårt att hitta skor som jag inte får ont av. Och då menar jag inte bara i fötterna.

    Hoppas nu att du blir nöjd när du använder dem. Kram

    SvaraRadera
  3. Hittar jag ett par skor som jag gillar (vilket inte är det lättaste) så går jag tillbaka och köper ett till par likadana så att jag sen har ett tag.
    Very middleage antar jag.

    SvaraRadera
  4. Var de lika sköna som de var snygga då ?......som DU är !!! Kramis

    SvaraRadera
  5. Jo, det verkar som om promenadskor av typ joggingmodell är en hel vetenskap.
    Klart de ska vara snygga OCH sköna.
    hmmm
    Klockrent inlägg
    /A

    SvaraRadera
  6. Jag hade gjort som du och valt en sko som var både skön och snygg! Jag menar varför måste allt praktiskt vara fult? Nej, den går jag inte på.

    Lycka till med promenerandet!

    SvaraRadera
  7. PUH! Sitter alldeles andfådd (och smilande åt ditt roliga inlägg) efter ditt skoköp. Lät jobbigt! =)
    Tur att du förberedde mig. Mannen har nämligen talat om för mig att det minsann är dags för ett par rikiga walkingshoes...=/ Undrar om det är en pik samtidigt förresten...hmmm. =)
    Lycka till med dina nya shoes och ha enfin kväll!
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Hahhaa vad rolig och go du är !
    Blir så glad varje gång jag tittar in.
    Kram Jenny
    Som också behöver snygga och ev sköna skor ;)

    SvaraRadera
  9. :D Tack för ännu ett gott skratt.

    Du är bra du!

    SvaraRadera
  10. Vill du komma igång med promenader? Har ett lite tips: SKAFFA ER EN HUND!

    Du kommer garanterat ut och får röra på dig. I ur och skur, i åska och drivis... ;)

    SvaraRadera
  11. "skrattar" ojojoj...Men nån dag orkar du väl kanske gå i dem..Vad roligt du beskrev det där...=)
    Ha det så jättefint!
    Kramar Inger

    SvaraRadera
  12. Skrattar...klart skor ska vara snygga -ju! Var försäljaren blond?

    Hoppas att du är nöjd med din klippning! Ha den bästa helgen!

    SvaraRadera
  13. Först måste jag tala om att jag promenerat i dag på morgonen. Inget som är vanligt men jag vaknade så tidigt och jag ska gå mina 7000 steg och lika bra att ha det gjort.
    Din beskrivning på inköp av skor skulle jag också beskriva ungefär lika som du - kanske inte lika roligt.
    Det är svårt att hitta SNYGGA och sköna skor. Jag har gjort - köpt - flera par skor som blivit fel, så nu har jag nästan ångest när det är dags. De jag har är 3 år. Jag läste att träningsskor får inte vara för gamla för då är det inte rätta studsen i dem(vad det nu kan betyda).
    Ha det så bra i dina nya skor.
    Kram Viola

    SvaraRadera