onsdag, september 09, 2009

Svart är också en färg!

Projektens tid är här. Vardagsrummet skall fixas till. Nya möbler är beställda. I olika svarta nyanser. Mattan, som vi redan har, är svart. Tv-bänken, som vi redan har, är svart. Igår inhämtades från en tapetaffär, olika tapetprover. De jag fastnade för var ljusgrå med en tja, svart fondvägg.
"Är det en fas"? undrar Älskade Sambon.
"Har du blivit hårdrockare, mamma"? undrar Store Bror.
"Är det inte lite depressivt"? undrar min terapeut.
"Det finns väl andra färger"! tycker Lilla Syster.
Klart det gör. Jag bara är i en svart period. Utan att vara mer depressiv än vanligt. (Deppig ÄR annars ett vanligt tillstånd för mig. Än så länge. Fast jag har humor. Fast det är ett annat inlägg....).
Men jag tänker mig grått och svart för att kunna ha starka färger på allt annat. För jag gillar verkligen färger. Faktiskt. Och svart är ju en färg!
Jag tänker mig också att vår fina smidesvägglampa "Eva och Adam" verkligen SKULLE vara snygg mot en svart fondvägg. Komma mer till sin rätt. Jag vill också ha lugn i vår röra av gult, svart, teracotta, grått, blått, rött, sebrarandigt..... Därur föddes "projekt Vardagsrum".
Hårda förhandlingar pågår. Jag har gått med på att byta ut mattan. Mot en ljusgrå. Stora Syster tar sig för pannan.
Jag påpekar det igen. Svart ÄR en färg! Men, jag känner min familj. Sista ordet är verkligen inte sagt!


Bakgrundsfärgen till den här lampan diskuteras livligt.
Svart eller ljusgrå. Mamman är obeveklig. Eller inte....

19 kommentarer:

  1. Vilken snygg lampa! Och jag tror nog det du är inne på blir jättefint faktiskt.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Min son älskar svart så han hade nog trivts hos dig.;o)
    Jag funderar på projekt hemma som att köpa möbler osv., dock ska de fungera praktiskt så jag får kolla i kataloger och fundera lite till.

    När det gäller sommaren så var ännu finare idag. Jag har också tänkt på det att träden rasslar på ett annat sätt på hösten, det är kanske för att löven börjar vissna.
    Ha en alldeles fantastisk dag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Häftig lampa! Jag tror också att du är inne på rätt linje. Sååå himla snyggt med svart som bas och sedan starka färger till. Jag får ofta kritik från familjen eftersom jag vill ha vita möbler. Vitt, vitt, vitt suckar de. Men grejen är ju att det blir så jäkla snyggt med andra färger till som bryter av.

    Bus har svart fondvägg i sitt rum och det är jättesnyggt. Lilla O ska snart få sitt rum omgjort och där blir det indiskt tema, något som inte alls stämmer med resten av huset men som jag tror kommer att bli väldigt snyggt.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Svart är snyggt - om man handskas rätt med det och dina planer låter både bra och ovanliga tycker jag. Hejar på dig!

    Tack för finfina kommentaren hos mig! Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Hejsan, hej!
    Här dundrar jag in, bara sädär (hittade hit via Speja)...=)
    Tänkte jag kunde skriva en rad eller två, då jag ändå är här. Såg även att vi delar vissa erfarenheter, där en av dem är fyra underbara ungar! =)
    Vad vore livet utan dem?!
    En och annan motgång och livets svängningar, är en annan.
    Svart ÄR en färg och dessutom en fin sådan! =) Stå på dig!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med de övriga. Svart är en himla snygg färg. Men andra kraftiga färger som brytare. Lampan är verkligen snygg och jag tror den kommer att platsa till en svart fondvägg.

    SvaraRadera
  7. En annan har ju aningens svart humor, men när Junior ville ha svart i sitt sovrum så... Näe... När det skulle väljas tapeter så spände Spader ögonen i expediten och sa... -Junior skulle hemskt gärna vilja ha svarta tapeter men visst har inte ni det? Blått med rutor, så blev det!

    Jag tror det blir precis hur bra som helst, så snart du fått familjen dit du vill!

    SvaraRadera
  8. Min son kommer också och flyttar in!
    Jag gillar svart men det är lite hård färg...
    Låter som du har väldigt modernt???
    Mera bilder ÄLSKAR bilder:)

    Fin lampa !
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Svart är en av mina favorit färger och det är alltid klassiskt snyggt! Med andra ord, stå på dig!

    SvaraRadera
  10. Helt klart är svart en färg. Det har jag hävdat i många år, men det är svårt att få folk att tro på det!

    SvaraRadera
  11. Vi har svarta väggar i ett rum och det är snyggt. Vi använde en metallfärg så det gnistrar en aning i strukturen (men mycket lite) och det ger fin effekt.

    SvaraRadera
  12. Wingar: Ja visst är lampan snygg! Tack! Tror på det här projektet!

    Bloggullet: Har också barn som gillar svart! Ha bra dagar du också! Kram!

    Anbam: Här blir det svart, svart, svart! Starka färger till behövs! Kramis!

    Speja: Går varsamt fram! Kram!

    Afrodite: Välkommen! Ja, vad vore livet utan "de små liven"?! Jag står på mig! Vi ses! Kram!

    Cicki: Du gör mig lugn! Tack! Kram!

    Spader Madame: HAHA! Jorå´. Det kan anas en portion svart humor härifrån också, så jag kommer att matcha! Klart jag får familjen dit jag vill! De vet bara inte om det ännu! Kram!

    Jenny: Inte har jag så modernt. Ännu. Har du sett bilderna på "min" trapp? Lite lantlig känns den. Jag gillar att mixa. Ibland blir det bra. Ibland blir det mindre bra. Det här tror jag stenhårt på! Övertalning pågår som sagt! Bilder kommer! Kramis!

    Znogge: "Klassisk" gillar jag. Jag står på mig! Kram!

    Yvonne: Ja, svart är en färg som många ryggar lite inför. Inte jag! Och inte du!

    SvaraRadera
  13. Nilla: Det låter spännande! Och snyggt!

    SvaraRadera
  14. Vilken fin lampa! så ovanligt. Förstår att det kan bli diskussioner om val av färger om man är många i familjen.

    Svart är fint - jag har en svart katt, jättesöt!

    SvaraRadera
  15. Det blir säker jättebra. Ett tips bara; stäng till alla dörrar innan ni slipar spacklet.

    Hälsn. från en som talar av egen erfarenhet... ;)

    SvaraRadera
  16. Visst är svart en färg. Tycker många gånger att det är snyggt hos andra men inte hos mig.
    Vi har ju börjat måla om vi också. Här blir det vitt och ljusgrått i hallen.
    Längre än så har vi inte kommit.
    Köket kommer förmodligen bli en tvistefråga.hihi

    Det slutar förmodligen med att jag får som jag vill. Jag är mer enveten.hehe

    Stå på dig. Det kommer att bli jättefint.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Åh en sådan lampa har jag sett på en konferensanläggning.
    Jättesnyg är den.
    Tycker omönstrat grått eller terracotta (kanske) bakom skulle bli snyggt.
    Helt svart slukar ju ljus

    Starka färger låter bra!
    :)
    kram

    SvaraRadera
  18. Hej Cina!Klart svart är en färg. Fast typ "ingen" färg eller ska man kalla alla färg. Blanda alla färger och de blir svart till slut. Alltså är det en massa färg. Det är ju louise önskan på tavla vet du haha. Färg, men i svart som hon sa till mig. Kanska ska träffas någon dag med några tanter och dela på ett paket Bragokex.

    SvaraRadera