torsdag, september 17, 2009

Utmattningsmetod

Idag ska jag gnälla. En riktig "gnäll-tant" är jag.
Vid arbetsträning byts sjukpenning ut mot rehabiliteringspenning. Jag antar att det är olika plånböcker som öppnas, allt för statistiken. Det ska fyllas i papper för varje dag man deltar i rehabiliteringen, inte deltar, är sjuk, "vabbar" o s v.
Alltså, jag fyller i papper allt efter förmåga. När jag vabbade med Lilla Syster i våras ringde jag FK för att kontrollera att jag verkligen gjorde rätt. Fyllde i "VAB" för rätta datum och skickade in nämnda papper. Fick tillbaka ett intyg som skolan skulle skriva under, att hon faktiskt inte varit där och tja, så skickade jag tillbaka hela klabbet till FK igen. IDAG, fyra månader senare, kommer ett utlåtande från FK där jag får veta att jag inte har "rätt till ersättning, vård av barn, eftersom du ingår i rehabilitering". Fint sörru! Jag får inte rehabersättning för tre dagar för barnet är sjukt. Men det låter ju rimligt. Så långt är jag med. Jag får inte heller "vård av barn-peng" för tre dagar för att jag INGÅR i rehabilitering. Eeeeh?! Men, jag kunde ju inte vara där?! Och får ingen ersättning alls.
Det brevet kom igår.
Idag kom nästa.
Store Bror har ett intyg så att vi föräldrar kan vara hemma med honom när han är sjuk. Åldersgränsen är 12 år, men vi har fått "förlängt" då han inte klarar sig ensam hemma hela dagar. Nu är Store Bror sjuk och FK godkänner inte intyget.
Det är för gammalt. Utfärdat för ett år sedan. Det hjälper inte att vi intygar på heder och samvete att han fortfarande behöver tillsyn. Nytt intyg behövs. Till den psykolog/läkare som utfärdar dessa är det väntetid. Kö. I ungefär åtta månader. FK kontaktas. Igen. Nya regler. Intyg skall förnyas varje år. Ok. Går ju att ordna om man vet om det. Vid den "årliga besiktningen" av ungen kommer vi hädanefter att be om ett sånt intyg. Men de godkänner väl retroaktivt? Han har ju varit sjuk nu? Nähä. Det kunde man inte.
Det går inte en månad utan att det är någonting med FK som tar tid, energi och ork. Jag trycker mig blå på telefonen för att komma rätt. Ibland blir jag trött och förbannad! Som så många andra!

12 kommentarer:

  1. Och för övrigt anser jag att FK bör förstöras... Eller som Spader verkligen menar, ibland undrar man om alla överblivna personer har fått jobb där! Fanns det inga fler expeditjobb på H&M eller?

    SvaraRadera
  2. Ja jag blir smått vansinnig när jag hör sånt här. Vad är det för inkompetenta människor som jobbar där egentligen? Man hör mer o mer otroliga berättelser, (så därför gick jag med i Resurs) kanske folk tillsammans kan påverka den här idiotien?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja fy fan. Men, det är nog inte så att de som jobbar där bestämmer reglerna. De som ska ha skit för sånt här är högsta hönsen på Fk och regeringen.

    Markattan, vet hur jävligt det är

    SvaraRadera
  4. Usch vad tråkigt. Det är ju inte precis det man behöver och vill lägga sin engergi på. Nu är de dåliga... =S

    På dem!

    SvaraRadera
  5. Spader Madame: Ja. FK bör förstöras. Det kan ju inte varit meningen från början att det skulle bli så här????? Kram.

    Wingar: Ska kolla lite mer på RESURS. Kram.

    Markattan: Nä. De följer ju bara reglerna. Och tycker att det är ok?! En stark, inre övertygelse lär de ju ha. Regeringen har jag lust att bjuda in till lilla radhuset en vecka eller två! "Välkommen till verkligheten" liksom.... Kram!

    Anna: Ja. Det blir som vanligt. Jag deppar lite och sen tar jag nya tag. Nödvändigt liksom.

    SvaraRadera
  6. Princip- och regelrytteri av en annan värld!

    SvaraRadera
  7. Fy så jobbigt. Jag känner att jag är oerhört tacksam att det där med barn hemma är över. Vi hade också förlängt åt sonen och det var aldrig något problem. Jag har för mig att vi fixade ett intyg och sedan gällde det till han blev sexton. Då fick han ju själv pension. Det var så på den tiden, på den tiden när FK fortfarande fungerade för vanliga människor.

    SvaraRadera
  8. FK - numera en myndighet i totalt förfall och kaos.
    Det är synd om människorna i landet Sverige som behöver ha med dem att göra - och det är ju tyvärr rätt många...

    Förstår din frustration.

    Ha det!

    SvaraRadera
  9. Osloskånskan: En annan värld - som jag inte förstår!

    Cicki: Ja, reglerna ändras. Många regler finns det, inte lätt att hänga med i svängarna! Gör så gott vi kan!


    S o F: Tack för omtanken! Har förstått att vi är många!

    SvaraRadera
  10. Jag går i taket när jag läser ditt inlägg. Vad har hänt med våra myndigheter. Det har gjorts någon enkät vad människor "tycker" om försäkringskassan. Vem den gjordes för vete katten för det verkar som att FK fortfarnad är lika fyrkantig som den alltid har varit.
    Du är beundransvärd som orkar med allt - men jag vet - det är ett måste. Gnäll på bara, det är bra att vi som inte behöver anlita FK vet hur det är.
    Ta hand om dig själv och din familj, ge inte upp hoppet. Kanske FK kommer på att de skall skicka ut alla nya bestämmelsr eller att vi kan ta del av dem på nätet. Men som du säger, först måste vi få veta nyordningarna.Kram Viola

    SvaraRadera
  11. Men herregud!! Vad är det jag läser?? Kan man inte få ersättning för vård av barn när man är i rehablitering? Alltså FK är fan i mej det mest märkliga urbota dumma ställe jag någonsinn hört talas om.

    Jag förstår att du blir så less på dem. Det blir jag också. Idioter!!!

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  12. men åååååh, vilket elände!
    usch...låter verkligen jobbigt och dessutom FEL!
    Herreminje, någon ersättning måste du ju få när du är hemma med ditt barn.

    suck

    man tror inte att det är sant tydligen vill FK och regeringen ta död på folk i förtid genom att krångla till allt.
    Alt. så krånglar de till det så att en del folk inte orkar bråka dvs inga pengar utbetalas således ser statistiken fiiiin ut.

    Många kramar

    SvaraRadera