torsdag, september 03, 2009

Morgonrepris

Skolan har varit igång i två veckor. Höstlunken börjar infinna sig, aktiviteterna har rullat igång och vardagen har knackat på. Jag bjuder på en repris idag, återvinning är ju så populärt och även om vi ännu inte börjat åka skridskor eller använda vantar så beskriver den här texten (från februari) våra morgnar rätt så väl. Inte alla. Gubevars! Men en och annan!

""I arla morgonstund

"Mamma, har du sett mina skridskor"?
Nope.

"Mamma, har du köpt annan frukt"?
Titta i kylskåpet.

"Mamma, mina badbyxor är för små och jag som ska till badhuset IDAG"!
De var ju inte för små förra veckan???

"Morsan, det finns ingen tandkräm"!
Synd. Skriv upp det på en lapp.
"NU? Ska JAG skriva handlingslapp NU"!
"Varför inte"?
"Ah. Eh. Åh. Nä"!
Det går att borsta med salt.

"Men Åh, nu missar jag bussen. Mamma, kan du skjutsa mig"?
Jag åker halv nio. Då kan du åka med.
"Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHH! Då kommer JAG förseeeeeeeeeeeeeeeeent"!
Men jag är inte klar och jag börjar nio och har planerat efter det.

"Mamma, Store Bror byter TV-kanal fast jag vill se"..............
Men ni är väl på väg till skolan?

"Vart är MINA vantar"?
Där du hängde upp dem dyngsura igår kväll.......

"Det där är MIN väska...... Hit med den......."!
"Men du sa att jag fick lån.............a den. Aj"!
Klipp väskan mitt itu och ta varsin del.

"Mamma, har du sett mitt busskort"?
Not. Jag betalar med egna pengar när jag åker buss, tjyvåker sällan på ditt busskort.

"Mamma, har du skrivit på den där lappen"? "Som jag la...... men jag LA den ju hääääääärrrrrrr. ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHHH. Någon har tagit den"!
Alltid denna någon.
"Jag la den här"!
Men där ligger den inte!
"Vad gör jag nu dåååååååååååååå"?!
Be om en ny i skolan idag.
"KAN jag väl inte, den ska ju vara inlämnad idag".
Men, var det så bråttom?
"Men åååååååh, jag har ju typ haft den i fickan sen i måndags men glömt bort det"!
Ja, JAG har i alla fall inte sett den.

"Åh Store Bror. Varför gick du in med skor, nu är mina strumpor blöta. Ååååååååååhhhhhhhh. Idiot"!
Suck.

"Kan du flytta dig. Jag måste ha min jacka fattar du väl"?
Eller ta andra jackan som du når.
"Mamma, han flyttar sig inte"
Trist.

"Mamma, min mobil, den låg här"?
Verkligen? På samma ställe som försvunna lappen? Mystiskt!
"Kul morsan. Kul"!

"Mamma, behöver jag nycklar"?
Kan vara bra om du vill komma in.

"Mamma, hämtar du mig ikväll"?
Visst. 18.45 som vi sa igår.

"Mamma, vad ska vi äta ikväll"?
Potatisgratäng och rostbiff. Du var ju med och bestämde det i går kväll.
"Nä, jag har ångrat mig, kan vi inte äta pizza"?
Nope.

"Kan vi vara några stycken här ikväll och kolla film"?
Du har ju egen dvd så det är ok.
"ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhhh. Ska dom kolla film, det vill jag också"?
Du är i Stockholm och spelar handboll.

"Mamma, jag hittar inget badlakan"?
Det finns säkert papperservetter i badhuset du kan torka dig med.

???????????????????

"Mamma, är du sur"?

Inte alls.

JAG BARA ÖNSKAR ATT MIN MORGON KUNDE STARTAT LITE ANNORLUNDA OCH ATT MIN STRESS-LEVEL INTE REDAN 7.43 SLAGIT ÖVER PÅ RÖTT!

Nej, jag är inte sur!

Vi ses i kväll. Ha en bra dag!""

19 kommentarer:

  1. Åh, jag blir sönderstressad bara av att läsa om det. Våra mornar brukar också likna kaos och jag kör iväg barnen med åskmoln och stressvirvlar över huvudet. Det är inte så man vill börja sin dag...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, fan va jobbigt.
    Har bara två (eh, jag menar en...den andra har ju åkt bort ett år; utbytesstudent, gosh, jag behöver vänja mig vid det...), så det är för det mesta något lugnare än din beskrivning. Men vi har också våra "gyllene" morgonstunder...
    Se:
    http://thenilla.bloggagratis.se/2009/03/03/1445894-tisdagspoesi/

    SvaraRadera
  3. Jag säger som Speja att jag blir trött bara av att läsa det. Samtidigt med ett igenkännande leende. Nu är ju mina bara två så det blev något lugnare än dina morgnar. Men visst är det konstigt det där med lappar och andra saker som ska skrivas på i sista minuten och som alltid någon annan slarvat bort. Dottern (utan damp) var den som var bäst på att slarva bort och ha sönder.

    SvaraRadera
  4. Jamen visst är det väl för härligt med sådana mornar?! ;-)

    Här är det också kaos och stressigt de flesta mornar men ibland chockar ungarna oss och allt flyter på utan problem. Som i morse t ex. Båda var färdiga en hel kvart tidigare än vanligt och dessutom var de på gott humör och sjöng högt samtidigt. Visserligen helt olika sånger, men det är ju en småsak i sammanhanget. ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Speja: Nä, det är verkligen ingen bra start!

    Nilla: Ibland känns det som vi är hundra men det är "bara" tre barn... och en mamma....

    Cicki: Trött är bara förnamnet...

    Anbam: Överraskande lugna morgnar är guld värda!

    SvaraRadera
  6. Skrattar... men har ju egentligen bara Junior på morgonen, curlad och klar! Oftast är det ju Äldste sonen som har hand om sin brorsa på morgonen, en annan åker ju precis efter att man väckt dem... Därför är allt alltid packat och klart och kläderna ligger framme -åt Junior alltså!

    Å andra sidan så har väl aldrig du råkat packa i något annat barns badbyxor... KRAM!!

    SvaraRadera
  7. Been there. Done that!

    Det är bara att stå ut... ;)

    SvaraRadera
  8. Mycket bekant! Så kunde det låta här när alla fem skulle upp och iväg samtidig. Nu är det lugnare vilket jag uppskattar!

    SvaraRadera
  9. Här sitter jag och skrattar högt!

    Förlåt!

    (men visst kan man väl få skratta lite nu när sönerna är utflyttade)

    Ha det gott! Du under av tålamod. ;)

    SvaraRadera
  10. Spader Madame: Aldriiiiiiiiiig har jag packat fel! Näver! .... ;)

    Anna: "Stå ut" är mitt morgonmantra!

    Znogge: Lugna morgnar är SÅ njutningsfulla! Lite sällsynta bara men de kommer ju så småningom! Då kommer jag väl att stå i hallen och trängas lite med mig själv! ;)

    S o F: Visst får man skratta! Apselut! Tålamod har jag faktiskt ganska gott om! Kram!

    SvaraRadera
  11. Precis så brukade det vara hemma hos mig också en gång i tiden.
    Man ska hålla rätt på allt och alla och alla litar på att man gör det också.

    Återvinning är bra.
    Särskilt sådan här
    kram
    /A

    SvaraRadera
  12. Oj, oj, oj! Det låter inte som det blir mindre stressigt med större barn! Hoppas din kväll i alla fall är stressfri! Kram

    SvaraRadera
  13. -Arhhgrh!!
    Minns det som i går...och saknar det inte det minsta nu när jag tänker efter...!
    Visst äääär dom ljuvliga, dom små liven?????

    Styrkekram skickas härmed i expressfart till ovanstående skribent!
    //Jenny

    (som nu har öppnat upp sin blogg för allmänheten igen, efter noggrant övervägande. Påtryckningar och önskomål från div håll gjorde att det fick bli så här...Det blir nog bra. Har gjort lite små justeringar på den så jag hoppas detta ska funka nu..)

    SvaraRadera
  14. Hihi..engelsson som ju e på rymmen från vardag ungar o annat läser med förtjusning om dina vedermödor..fnissss

    SvaraRadera
  15. Alltid lika roligt att läsa, när jag bara vet vem som säger vad. Du bloggar bäst!

    SvaraRadera
  16. 2BarnsMamman: Vänta du bara! ;) Kvällen blev oerhört stressfri = "medvetslös" i soffan. Den gamla!

    Jenny: Rätt så rara ärtor! För det mesta! ;)

    Engelsson: Har väl hänt att jag också tänkt på att rymma! Ha det gott! ;)

    Evleina: Förstår att du njuter! Du har ju hört kaosorkestern! Kramis!

    SvaraRadera
  17. ÖÖÖÖHHHH... Törs man koma hem då....med en massa smutstvätt ......hmmmm, kanske bäst att införskaffa och ta med en romantisk blombukett och ett gott torrt vin...............................tror det kan bli så.....bara tre timmar kvar så kan jag "dunsta"...längtar hem efter jobbig Stockholmsvecka ....=;O) Love U

    SvaraRadera
  18. Hahhahhaa LIKANDANT HÄR....
    Eller tjut och böl för man ej vill cykla till skolan då det regnar (lite)
    För jag är ju hemma????
    Va ?
    Tycker man tar sig till skolan får motion på köpet.
    Men men samma sak varenda gång ..
    Jag blir totalt SÖNDER STRESSAD av BARN....
    De kan de;).
    Kram Jenny önskar dig en trevlig helg.

    SvaraRadera
  19. Blomman: Du hittar väl till tvättstugan själv??? ;) Bra förslag du har! Det bästa är att du kommer hem! Puss då! ;)

    Jenny: YES! They can! Kram!

    SvaraRadera