söndag, september 13, 2009

Skratta är skönt!

I fredags träffade jag en gammal kompis. Vi fikade och hade en jättemysig stund. Vi är båda mammor till barn med Aspbergers Syndrom och det är skönt att träffa någon som är i samma situation. Vi har även humor gemensamt och vi sa efter en stund, att det är väl bra att ingen annan hör oss som vi går på om våra ungar och skrattar så vi nästan svimmar. Såklart skrattar vi inte åt våra barn. Vi är inte galna på det viset. Men för oss är skrattet en säkerhetsventil, ett sätt att få pysa lite av den frustration, hjälplöshet och maktlöshet som vi båda känner då och då. Jadå. Det händer att vi gråter tillsammans också.
Vi har båda bestämt oss för att fokusera på styrkorna våra barn har. Vad de faktiskt kan och klarar av. Vilket är ganska mycket. Med rätt hjälp och stöd så kan de mer ändå. Precis som för vilka barn som helst.
Så därför skrattar vi vidare och dricker så mycket kaffe vi orkar. För vi ska orka mycket. Så är det bara!

16 kommentarer:

  1. Vad härligt att du har nån att dela med! Sånt har jag saknat när det gäller mina barn.Nån annan förälder som man kunnat bolla med när det gäller Damp/ADHD.
    Go´kväll till dig..=)
    Kram Inger

    SvaraRadera
  2. Dessutom tror jag det är otroligt viktigt att få prata med någon som är i samma situation. Även om alla barn med Aspergers definitivt inte är lika... Med skrattet så når man långt!

    SvaraRadera
  3. Hej hopp!
    I ny "klädsel" dyker jag opp!
    Jag har inte hunnit med varken dator eller annat känns det som nu i veckan hos Mamsen.
    Men NU har jag läst ikapp här inne hos dej.
    Voodoo på tjyvrackarna låter som en perfekt hämnd, och beträffande "walking-skorna" instämmer jag fullt i att det ÄR skit-jobbigt att prova ut "dom rätta".
    Och så alla dessa konstiga frågor!
    Biträdena i dessa sportaffärer har nog gått samma kurs...(:

    Och svart...Visst är det snyggt!
    Men jag är nog mer svart i klädstilen än i hemmet...än så länge i alla fall.
    Det har ju mycket att göra med vilken typ av bostad man har, tycker jag. Och hos mej, på vischan...med en röd stuga och vita knutar och bondgård så blir det mest "det gamla stuket" med mycket trä och rustik-känsla.
    Fast om jag hade ett mer modernt hem så skulle jag nog tycka att det svarta var en cool FÄRG att exprimentera med! För det är så stilrent och snyggt och som du skriver, snyggt att bryta med andra klatschiga färger.
    Jättesnygg lampa förresten!

    Och så det viktigaste...
    GRATTIS lite för sent!
    Mysigt du verkar ha haft det på din dag!
    Och skrattet....
    Visst är det så, att det är världens bästa ventil!
    Och massor med kaffe...(:

    Ha det gott så länge!

    SvaraRadera
  4. Jag fattar precis vad du menar. Tänk så underbart det varit ibland att dela med andra föräldrar och skratta åt tokigheter som ingen annan förstår. Man får en sorts galghumor som räddar en igenom de jobbiga stunderna.

    SvaraRadera
  5. Nog behöver man kunna skratta åt allt ibland. Sånt som varit urjobbigt just precis då när det hände kan man ju efter ett tag skratta gott åt.

    Att kunna prata med någon i samma situation är otroligt viktigt. Finns ju inga andra som riktigt kan förstå.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Låter helt underbart och somen väldigt sund inställning. Dessutom ligger skrattet och gråten nära varandra. Inget blir ju bättre av att man alltid är gravallvarlig heller.
    Så...skratta på och ha det gott! =)
    Kram på dig och ha en fin måndag!
    Ps. Det blev en besvikelse med filmatiseringen av Jungstdts roman! Eller hur? Ds.

    SvaraRadera
  7. Skrattet är en väldigt bra och nödvändig ventil. Man måste få se det komiska i en massa svåra situationer annars orkar man inte.

    Skratta på och sörpla regält med kaffe.;-)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. För fasiken ... kaffe är roten till allt gott. I alla fall om det är kaffe med mjölk. Sedan måste man få skratta, annars är livet inte värt att leva... PUSS!

    SvaraRadera
  9. Osloskånskan: Yes!

    Wingar: Det är väldigt skönt!

    Znogge: Lika är de absolut inte! Skratt kan vara förlösande!

    Flisan: Välkommen tillbaka!

    Cicki: Galghumor är ordet!

    Anbam: Mentala möten är viktiga!

    Afrodite: Filmen sög. Verkligen!

    Jenny: Yes, I do!

    Spader Madame: Kaffe med mjölk. Och livet ÄR ju värt att leva!

    SvaraRadera
  10. Vad härligt det låter!
    Klart man måste få skratta och ni är ju inte elaka eller pratar bakom ryggen på någon.
    Ni är ju kärleksfulla och ni behöver ju faktiskt få utlopp för era tankar och känslor.
    Skratt är ju förlösande och inget man behöver skämmas för om det inte är på någon annans beskostnad och så är det ju inte.

    Fortsätt att skratta och gråta för den delen också.

    /A

    SvaraRadera
  11. Självklart kan man skratta åt hur barn beter sig, när de säger något underfundigt osv.. Och som du säger, att skratta när det är tungt är otroligt förlösande.. Skönt att ha någon som verkligen kan förstå sjukdomen.. Jag kan ju bara försöka tänka mig in i din situation, men förstå den fullt ut kan jag ju inte.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Härligt !
    Önskar jag hade någon att dela kaffet med förutom min kära man ,, då vi har ett barn med deformitét:(
    Min man och jag fokuserar ALLTID på vad våra barn klarar och visst är det jobbigt när man märker att han upptäcker mer och mer själv...
    Kämpigt att vara förälder det är det.
    Tackar för kommentaren om Maja hon är så söt;)
    Oj vilka elaka killar !
    Skönt att Storebror kände sig trygg...
    Min mage hade vänt sig...
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Det låter väl fantastiskt att ha någon att kunna dela både skratt och tårar med och framför allt att kunna se det positiva med det som är jobbigt! Fortsätt så! Kram

    SvaraRadera
  14. Hmm..min bror har Aspergers..o jag lovar att han får mig både o skratta o gråta dagligen..*L* Speciellt som föräldrarna våra gått hädan o alla andra syskon bor vääääääldigt långt bort..så all skratt o gråt runt honom e mitt... Ang din blomma så var det ju oerhört kul att den tog sig igen..o blommar nu..ännu roligare..kram

    SvaraRadera
  15. Anneläij: Ja, jag fortsätter! Det är helande!

    Pia: Att dela är skönt i detta läge!

    Jenny: Ja, det är stort att vara förälder och inte alltid så lätt! Men tänk vad vi lär oss!

    2BarnsMamma: Rätta vägen för mig!

    Engelsson: Ja, du vet ju! Visst är de fantastiska!

    SvaraRadera