söndag, december 22, 2019

21. Min klimatpåverkan

Ett dåligt samvete. Jag tänker på vad jag kan göra och naturligtvis kan jag göra mer för klimatet. Jag handlar färre och färre nya saker, begagnat och loppisfynd tilltalar mig mer. Kläder. Blandat nytt och begagnat. Åker bil till jobbet och det känns jättedåligt. Nu bor vi 50 meter från en busshållsplats och till våren vill jag cykla. Där kan jag absolut bli bättre. Jag kastar sällan mat, äter mycket vegetariskt och sopsorterar. Plockar skräp när jag är ute och går. Ja. Vi åker motorcykel och flyger utomlands. Men. Vi har detta år gjort färre resor, en flygresa i stället för som tidigare 3-5 ggr/år. Vi åkte tåg till Köpenhamn och det fungerade finfint. Det kändes bra också.
Jag har ingen klimatångest. En del tycker att man ska ha det men jag har inte det. Jag gör bättre och bättre tycker jag själv. Läser på och testar nya sätt. Mitt mål 2020 är ändå att åka mycket mindre bil. Åka buss eller cykla mer. Bra för både mig och miljön.

1 kommentar: