onsdag, december 11, 2019

11. Det här var 2013

Även 2013 var ett turbulent år på olika sätt. Jag och kidsen nu på egen hand i radhuset. Året startade med att fortsätta kämpa med Store Brors depression och icke fungerande skolgång. Det bäddades säng runt ungdom som bara låg, persienner drogs upp och fönster öppnades. Det uppdagades också att Ätstörningsmonstret slagit klorna i ett av de andra kidsen och behandling inleddes omedelbart. Jag åkte i skytteltrafik mellan radhuset, skolan och BUP. Däremellan var jag på jobbet, en timme här, en timme där. Fick dispans för VAB för barn över 12 år, ätstörning var en giltig anledning för försäkringskassan. Det gjordes matschema och infördes vila efter maten. Skoljobb hemma med två kids och inte visste jag att jag kunde undervisa i både fysik och engelska?????
Det var skolmöten, LSS-handläggarmöten, BUP-möten och läkarbesök. Jag minns att känslan var som att gå runt i en ruin med rykande högar och där lagade jag mat, städade, tvättade och rattade radhuset så gott jag kunde. Rätt som det var, skingrades dimman och vardagen rullade igång igen. Hur det gick till?? Inte en aning. Vi bara gjorde. Gjorde det jag trodde på och tog hjälp. Och de reste sig. Jag jobbade heltid. 
Vi hade förmånen att på sommarlovet kunna resa med handbollslaget till Spanien och grabbarna tog guld i en stor ungdomscup. På höstlovet reste vi till Cypern för att hälsa på Stora Systern som jobbade där. Ett skönt avbrott i en stökig hösttermin efter en fin sommar. 
2013 var också ett år i kärlekens tecken, jag mötte Hjärtat på ICA och sen blev ingenting sig likt. Vi åkte till Lubeck och solen bara sken. 
Året bjöd på två bröllop, Spader Madame fick sitt Ess och Största Systern gifte sig och jag fick en svärson på riktigt. 
Svågern fyllde 50, vi firade med baluns på nyårsafton och jag minns just det som en stor, varm famn. Att vara med dem som betyder mest i världen.
2013. Det var sannerligen ett omtumlande år. Det också. 

Dag 11 
Den där om Jenny decemberkalender

2 kommentarer:

  1. Tänk att ett år som börjar så kass, kan sluta med många fina saker ändå. Det visar att det finns hopp😍

    SvaraRadera
  2. Jag minns att jag tyckte det var så problematiskt hos oss när det uppdagades att även Ebba rökte cannabis. Ett barn, det kan alla få. Men två? Det måste vara något fel i familjen. Såna tankar brottades jag med. Inte jättemycket, men de kom och gick. När jag läser här att din dotter fick ätstörning samtidigt som Jonte hade sin depression, då känns det inte konstigt alls. En familj i kris, klart att fler reagerar. Så lätt det är att se saker utifrån och så svårt det är att se dem inifrån.

    SvaraRadera