måndag, november 02, 2009

Körkort i sikte!

En ny vecka skall planeras. Stora Syster och mamman ska gå på handledarutbildning så att Stora Syster ska kunna övningsköra. MED sin mamma. Jag har mina aningar att mitt mamma-tålamo(r)d kommer att prövas till det yttersta. Återigen. En mammas lott liksom. Att prövas. Om man håller och står kvar. Och det gör man ju.
Igår, vid middagen, diskuterade vi detta. Körskolan, teori, övningstillfällen, dragläge, hur-var-det-när-Största-Systern-tog-körkortet, intensivutbildning eller inte och en hel del andra saker kring detta ämne.
"Hur svårt kan det va´?" tyckte Lilla Syster till slut.
Precis. Hur svårt kan det vara? Vi får se. Första steget tas ikväll.

11 kommentarer:

  1. Jag minns övningskörningen med Sonen som en underbar tid! Mycket roligt och en del tur många gånger. Kos dere!

    SvaraRadera
  2. Jag har ju själv inget körkort men jag har gjort mina försök till att låta maken övningsköra med mig. Det har inte gått så bra. Sista gången var han nära hjärnblödning tyckte jag mig se.;)

    Vi hade tidigare kört på ett område där det inte var någon som helst trafik (bokstavligt talat) men denna gång skulle vi testa en "riktig" väg. Jag som tyckte jag fått lite snits på körningen togs brutalt ner på jorden av maken som gång på gång vrålade att jag var för långt ut på kanten av vägen.

    Sedan dess har jag inte satt mig bakom ratten och lär inte göra det i framtiden heller. Jag är fast övertygad om att jag inte bör ha körkort, är alldeles för ouppmärksam och okoncentrerad. Har fullt sjå med att hantera cykeln.;)

    Men det kommer säkert att gå alldeles lysande för dig och din dotter!:)

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hahahha
    Min man som har (Tålamod )tog den uppgiften med våran största..
    Härom dagen kommer han in och frågar om valium?
    -??? Vart är Cathrine ?
    -I bilen lär sig växlarna utan till !
    Hon glömde bort dom till idag ? ,och körde nästan över en katt,hittade inte bromsen och höll på att klippa grannens häck !!!
    -OJ ! sa jag ...
    Stund senare kommer en glad Cathrine in ...Stolt över att hon övningskör :()

    Jag kliar mig lite i huvudet och tänker ÅHhhh vilken tur de har en far !

    Så söta ...Men rek är Valium :))
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Osloskånskan: Jag minns turerna med Största Systern. Ack ja, säger jag bara! MYCKET tur hade vi där! Pust och suck.

    Anbam: Oj! Kanske skulle det gå bättre att köra med någon opartisk? Jag skulle inte kunna tänka mig att inte ha körkort. Men jag tog det å andra sidan direkt när jag fyllde 18. Kram och tack!

    Jenny: Övning ger färdighet! Tänk på det! ;) Kram!

    SvaraRadera
  5. Det där avundas jag dig inte, men du har säkert bättre tålamod än jag. Och jag minns tydligt när jag övningskörde med mamma, stackars människa, hon satt där med ett krampaktigt grepp om handbromsen medan jag körde som om jag hade piskan på ryggen och med noll koll på var vägbanan verkligen började och tog slut. Oj, nu kanske jag skrämde upp dig. Fast jag tror att du inte är så lätt att skrämma upp. Nu blev det här en hel novell vilket inte heller var meningen. Så ha det fint och lycka till.

    SvaraRadera
  6. Du är så cool. Spader skickade kompisarna med Äldste sonen på utbildningen. Å andra sidan hade hon gott kunnat gå själv, för nu lyfter han ändå inte ett finger för att faktiskt öva...

    SvaraRadera
  7. Barnens pappa övningskörde med dottern och det gick kanonbra. Men med sonen funkade det inte alls så där lämnade han över ansvaret till bilskolan. När jag hör sonens berättelser om sina körturer så tror jag inte jag kommer att sätta mig i en bil när han sitter bakom ratten. Ändå har han klarat av det här med körkort.

    SvaraRadera
  8. Speja: :)! Nä, lättskrämd är jag inte! Däremot minns jag som du, de egna körlektionerna..... Kram!

    Spader Madame: Gissa om jag letade efter någon annan??!!!

    Cicki: Barnens pappa är vääääääldigt svårövertalad på många saker. Bl a övningskörning. Största Systern körde med honom en gång, blev förgrymmad, klev ur bilen och ringde efter mamman. Stora Syster har ett helt annat temperament så jag gick att övertala från början......

    SvaraRadera
  9. gulp..
    När jag övningskörde med äldsta så..så..så blev jag skraj några gånger så.
    Jag var ingen bra trafiklärare.
    Jisses.

    Hoppas det går bra för er och att du inte är lika skrajsen som vad jag är.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag fick överta rollen som körlärare från pojkvännen när äldsta dotter skulle ta körkort.
    Han bara ojade sig och drog hysteriskt efter andan och var allmänt rädd om bilen (inte min dotter) den rackarn...
    Vi hade superkul och skrattar än i dag åt de missar hon gjorde (inga allvarliga sådana) så kör på du bara...

    SvaraRadera
  11. Jag har ju inte körkort så det får bli min mans uppgift att övningsköra med sonen. Kanske enda fördelen med att inte ha körkort.;o)

    Det ska nog gå bra, det är bara att åk, som Stenmark sa.,o)
    Kram

    SvaraRadera