tisdag, november 03, 2009

Ratta rätt

Handledarutbildningen igår gick bra. Jag fick ett intyg på att jag får vara handledare åt Stora Syster så nu är det "bara" att skicka in alla papper till Länstyrelsen, betala, vänta och se glad ut. Ni ska inte tro att gamla gröna "ÖVNINGSKÖRNING"-skylten duger längre. Ånej. Förvisso är skylten fortfarande grön men nu ska det stå "ÖVNINGSKÖR". Något annat duger inte. Suck och stön. Nu blir det väl inte ekonomisk kris och katastrof just för ny-skylt-utlägget men jag fattar inte skillnaden. Någon språkpolis som varit i farten?
Det var väldigt lite handledarmammor där på kursen och en handledarpappa fnös åt mina frågor. Då tittade Stora Syster på mig med svarta ögon och jag fattade precis. Hon menade:
"HAKA INTE UPP DIG PÅ DEN DÄR GUBBEN!"
Så då gjorde jag inte det.
Men jag lovar att djupt i mitt kvinnohjärta väcktes en lust att sparka den oförskämde på smalbenet. Sedan berättade den oförskämde att han haft körkort i 41 år och då fattade jag precis. Han tyckte säkert att med de åren hade han monopol på att vara bra på att köra bil och att "kärringar verkligen kör som kärringar".
Jag hann i alla fall före honom ut från parkeringen!
När jag kom hem läste jag lite i den handledarbok vi fick. På första sidan stod som en liten påminnelse:
"Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör!
Om Stora Syster lagt märke till min privata lilla tävling där på parkeringsplatsen?
Hon har inte sagt något. Ännu. Jag tror jag låter saken bero......

10 kommentarer:

  1. Jag förstår att du ville sparka honom på smalbenen. Jag hade reagerat likadant. Plus att jag även kunna säga till honom att jag har haft körkort i 42 år. Det bräcker han inte.....:-)

    Och kört i yrkestrafik....:-)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat!

    "Icke-reaktion är en styrka, inte en svaghet", säger författaren Eckhart Tolle (mindfulness-snubbe).

    ...å det kan man ju fundera på, om man har lust.

    Bra skrivet inlägg från vardagen Cina! (som alltid)

    Varma hälsningar!

    SvaraRadera
  3. Cicki: Ja! Visst blir man förbenad?! Sitta där och sucka!? Yrkestrafik?! Låter spännande!!!!

    S o F: E Tolles ord tas härmed i beaktande! Tack! Kram!

    SvaraRadera
  4. Budbil, inget spännande alls....:-)

    SvaraRadera
  5. Handledarpappan kan ta sej där bak. (i tillägg till smalbenssparken från dej)

    SvaraRadera
  6. Tycker du kunde ha tutat litet upppmuntrande på honom också!

    SvaraRadera
  7. Men åh, vilken irriterande gubbe! Synd att du inte sparkade lite på honom!

    SvaraRadera
  8. Haha! Det är inte alltid så lätt att förgå med gott exempel... ;)

    SvaraRadera
  9. Cicki: Budbil! Skulle jag aldrig våga! Så jag tycker det var ett spännande jobb!

    Osloskånskan: Håller med!

    Spader Madame: Hejdade mig i sista momangen..... ;)

    S o S: Irriterande i allra högsta grad!

    Annabellan: Näe, sannerligen inte! ;)

    SvaraRadera
  10. Nu pratar vi inte budbil i Stockholm utan i lilla Sundsvall. Det är en jätteskillnad.....:-)

    SvaraRadera