måndag, januari 11, 2010

Helgyra

Tippetitippetitapp. Stampelistampelistampelistamp. Klappeliklappeliklappeliklapp! Det är inte utan att ordet "fotarbete" fått en helt annan innebörd för mig efter fredagens Riverdanceföreställning. Liksom att "vara lätt på foten". Hur kan de bara låta som 100 kanoner med fötterna men se ut som älvor? Samtidigt?
SOM de dansade, SOM det spelades musik, SOM det sjöngs! Wow! Varenda känsloknut löstes liksom upp de där timmarna föreställningen varade, och ja. Jag grät såklart. Musik har ofta den inverkan på mig. Och musik tillsammans med vackra synintryck river ner den där "hålla-masken-ridån". Det var bara att ge sig hän!
Men, go´vänner!
Det finns oftast ett "men"!
Jag ska inte hemfalla så länge åt det, bara förtydliga en undran.
Bäst vi sitter där, Älskade Sambon och jag, på väldigt bra platser och njuter av en flamenco, det blir tyst och stilla, bara svagt, svagt hörs hennes fötter, scenen flödar i varmt orangerödgula färger, nästan inget hörs. Magisk stund.
DÅ.........
......bestämmer sig bänkgrannen bakom oss att det är hög tid att äta popcorn. Så det gör han. Högt, ljudligt, smackande och bjuder vilt omkring sig.
Sedan fortsätter de, bjuder öl- och vinglas till de närmaste vännerna och jorå, M-kulor hann de med också.
Och jag bara undrar. Måste det ätas jämnt? Måste det drickas jämnt? Är vi så kickskadade, att vi inte KAN göra en sak i taget? Efter föreställningen såg Annexet ut som en krigshärjad biosalong. Jag har missat något. När blev det så att shower ska upplevas som en biofilm med popcorn, chipspåsar (aaaaaah, vad de prasslar) M-kulor, öl, vin, läsk, kaffe???
Ånej! Jag låter som en gnälltant. Det är jag inte. Jag är bara för att saker och ting ska avnjutas i sina rätta sammanhang lugnt och stilla. Jag tror att man som människa behöver det. Ta in det man ser och njuta. Det var bara det. Nu har jag inte tid att skriva mer. Här ska tränas lite ..... dans ..... tror jag!
Tippetitippetitapp. Stampelistam .............................

11 kommentarer:

  1. Jag förstår att det var en underbar upplevelse. Jag gillar också Riverdance väldigt mycket. Jag förstår också din irritation över bänkgrannen. Ingen känsla för vad som passar sig eller inte. Bryt nu inte benen av dig i din dansträning....:-)

    SvaraRadera
  2. Det märkliga är att det inte äts på teater. På Stadsteatern och Dramaten säljs det inte ens något att äta i salongen. Är det kanske det som är skillnaden? Profiten?

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att vissa inte kan njuta av upplevelsen som Riverdance är utan att smaska på nåt. Såg dom på Cirkus för nåt år sen och där såldes det inget i salonget. Vi fick (tack o lov)en oförglömlig kväll.
    Hoppas att det blev en bra kväll ändå.
    Kram Mona

    SvaraRadera
  4. Jag skulle verkligen velat vara där! Jag blir också sådär känslomässigt golvad när jag ser/hör något vackert och stämningsfyllt. Det är underbart!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår och delar din frustration. Och alla dom som smsar o pratar överallt, usch!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker ju naturligtvis inte ;) att jag och du är några gnälltanter.

    Men jag gillar inte detta på biografer heller, det förstör stämningen.

    Kanske "inte för inte" som det numera börjar dyka upp biografer där allt smaskande och prasslande är FÖRBJUDET.
    Dit skulle jag gärna gå, men annars ser jag hellre filmer hemma, där jag själv kan bestämma över ljuden runt omkring.

    De där Riverdance-dansarna verkar helt Otroliga!!

    Ha det gott i veckan!

    SvaraRadera
  7. Popcorn och dylikt hör bara hemma på bio, om du frågar mig alltså!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  8. Åhhh vad härligt, och så synd att någon störde.

    På min blogg är det också något som "stör", hjälp gärna till och sprid budskapet.

    Markattan

    SvaraRadera
  9. Vi får stampa litet tillsammans! Fast Spader har mest stampat foten i ilska -men det börjar gå över nu!

    Så härligt när man verkligen upplever på föreställningar- inte bara tittar på... Stor kram!

    SvaraRadera
  10. Åååååh vad mysigt det låter med Riverdance.
    Jag är smått avis på dig.

    Förstår att du blv irriterad på allt snaskande.
    Det ÄR störande och NEJ! man behöver inte äta hela tiden.
    Särskilt inte under sådana shower.

    Men jag hoppas att huvudintrycket av föreställningen blev det som gav minnen.
    :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Nämen, vad säger du!? Sitta och snaska när man ska njuta av varje sekund. Sådant hör ju till biograferna - om det ska hållas på och prasslas och krånglas någonstans alls.

    Älskar också riverdance, det är något alldeles magiskt över det.

    SvaraRadera