onsdag, januari 27, 2010

Sportgalen

Ibland blir det lite stiltje i lådan och datorn bara står där. För den sakens skull är det inte stiltje i radhuset, ånej, här är det full rulle för det mesta.
Gårdagen kan man väl säga var en "administrativ dag", det är mycket papper som ska fixas och skickas till f-kassan, a-kassan, arbetsförmedlingen och jobbet. Möte med skolan ang Store Bror, egen terapi, en sväng till jobbet för att lämna tillbaka jobbmobilen, städa ur skrivbordslådorna så att någon annan kan sitta på min plats. Va??? Som jag har nött in???
Kvällen avslutades med skridskojakt. I förråden finns allt, och jag menar allt, och alltså även skridskor i olika storlekar. Men inte i Lilla Systers storlek, såklart! Det funkade inte med att kröka tårna i Största Systerns 38.or och inte heller med dubbla raggsockor och papper i tårna i mammans 41.or.
Stadens sportbutiker skramlade också tomma, för alla människor med storlek 39 på fötterna har denna vinter bestämt sig för att åka skridskor. Efter två timmar var vi nära att ge upp och jag tänkte i mitt stilla sinne att
"....jag får väl spänna fast några järnmojänger under hennes dojjor så att ungen åtminstone får åka".....
Jag tänkte lite högt och Lilla Syster, som är van vid en kreativ, något impulsiv mamma, spärrade förskräckt upp ögonen och tänkte (tror jag),
"Aldrig i livet".
Det räcker med att ha sittunderlag i form av tidning i plastkasse, varm oboy i sirapsflaska med hemstickad raggsocka runt och hembakta mackor.......tycker hon.
17.50 sladdade vi in på sista sportaffären, genomsvettiga utan hopp men där! Där fanns de! Lilla Stadens sista par 39.or låg där och väntade på oss.
"Ska bara skyffla undan den andra kartongen med skridskor i storlek ...... 47"!
Va? Vinterns sportproblem löste sig helt och hållet framför ögonen på mig. Två i en smäll, "grillor" till Store Bror OCH Lilla Syster på en gång. Haver väl aldrig hänt att det löst sig så smidigt och galant någon gång? Till bra pris dessutom, sista paren ut var väldigt rödmärkta och mamman kände sig nöjd.
I morse fick vi ett telefonsamtal att dagens skridskoutflykt var inställd.
"För dåligt väder"!
"VA"?
Här ska åkas skridskor i eftermiddag om de så ska åka med snöskyffel framför sig! Det är då ett som är säkert!

13 kommentarer:

  1. Herregud.. så jag känner igen det där!! Ett annat ex är när man får jaga efter nya regnkläder när hösten plötsligt infinner sig och friluftsdagen annonseras ut.. och allt är för litet!! Jaga, jaga..

    Du har award att hämta hos mig!! ;o)

    SvaraRadera
  2. Been there, done that! Och skridskor som är så skoj!

    SvaraRadera
  3. Vilket flyt det blev på sluttampen. Man ska aldrig ge upp.....:-)

    SvaraRadera
  4. Men Åhhh ;) jaha man sliter som Mamma:))

    Tack för tipset ,men vet du jag har danst i många år och har enormt mycket bra kroppskännedom ...
    Varit på flera utredningar och de säger så...
    Jag vill nog mest ha hjälp med att NITA fast mitt Högra bäckeled den glappar och lägger sig ur därav smärtan...
    Så nu är det vikt nedgång och mjuk träning som gäller !
    Mina muskler kan som sagt slappna av väldigt bra och jag känner stor skillnad på de olika,trycker även på triggerpunterna med hjälp av en HEL FAMILJ....Så du förstår vilken hjälpande hand jag har :))
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Har ni ni jagat och letat skridsko överallt så får det baske mig åkas ;)

    SvaraRadera
  6. Haha, vilken tur att just de storlekar ni behövde fanns kvar! Vi var ute i samma ärende förra året, panik panik när Lilla O skulle iväg och åka skridskor med skolan dagen efter. Några skridskor fanns inte att få tag på i affärerna men så kom vi på att Lilla O´s kompis spelar bandy och har källaren full av urväxta skrillor. Ett telefonsamtal dit och vi kunde snart åka och prova ut ett lämpligt par! Ibland har man tur. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Efter allt slit så förstår jag din tanke!! Tvinga dom bara, hihi
    Kram

    SvaraRadera
  8. Klart det ska åkas. Bara jag slipper.

    Men du, de där urfina tavlorna, tulpanbukett framförallt, är de till salu? Den är så vacker

    Markattan, har för mycket vägg

    SvaraRadera
  9. Vilket antiklimax. Men om man kämpat hårt för att skaffa skridskor då har man rätt att åka också.

    SvaraRadera
  10. hihi
    Du är för go!
    :)
    Jag skulle ha 'känt' dig för 15 år sedan för det där med sirapsflaska och raggsocka tycker jag låter som en himla bra uppfinning.
    Smart!

    Klart att barnen ska ut och skrilla nu!
    Kan ju inte bli tal om något annat.
    ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken tur! Hoppas ni fick en fin skridskotur med eller utan snöskyffel! Kraam

    SvaraRadera
  12. Pia: Jaga är ordet. Award? Nä men, jag tackar och ilar in till dig!

    Spader Madame: Riktigt skoj!

    Cicki: Nevver!

    Jenny: Mycket är det!

    Gafflan: Precis!

    Osloskånskan: Finns inget annat!

    Anbam: Vilken tur ni hade! Skönt!

    Carina: "Tvång" är min metod! ;)

    Markattan: De här tulpanerna är bortlovade, men jag gör kanske nya? Om du har för mycket vägg kvar även då????? Kram!

    Per-Anders: Så är det!

    Ännelaij: Som ensamstående till fyra var jag faktiskt riktigt uppfinningsrik! Mina barn skrattar ihjäl sig åt en del idag. Jag har mina stunder även nu. Till deras förskräckelse.

    2BarnsMamma: Snöigt, kallt och blåsigt men vi skyfflade och sopade och hade det riktigt mysigt!

    SvaraRadera