tisdag, januari 19, 2010

Mera matte och sånt

Store Bror och Stora Syster tränar på "elitnivå" och är hungriga jämt. Och jag menar JÄMT! Just när vi sitter vid middagsbordet och äter oss proppmätta på fiskgratäng bollar de fikaförslag med varandra och kommer fram till att chokladpudding, det är de sugna på.
Jag viftar avvärjande och meddelar att mitt kökspass är över för dagen och de får göra vad de vill, bara de gör det själva.
Stora Syster fixar med sitt och Store Bror tar sig an chokladpuddingen. Vispar, mäter, vispar, river påsar och vispar lite igen. Mäter lite mer.
"Vad gör du"? undrar jag lite försiktigt från soffan,
"Går det bra"?
"Ja, för tusan. Mätte lite fel bara" upplyser han mig om.
Lite?
Vi är tre personer, det går åt 1,5 liter mjölk och tre påsar chokladpuddingpulver. Gissa om vi har chokladpudding? Gissa om mamman ska städa köket idag?
Men,
å andra sidan räcker puddingen även denna kväll, (och nästa, och nästa, och nästa.....) för ikväll börjar handbolls-EM och då är de små liven spikade framför tv.n. Och har som sagt något gott att tugga på. Chokladpudding!

15 kommentarer:

  1. Så bra! Kvällsfikat fixat i flera dagar ;)

    SvaraRadera
  2. Sån var jag och min syster också i tonåren, vi tränade och tävlade på elitnivå och vi kunde äta hur mkt som helst!
    Vi kunde äta varsin bakelse när vi kom hem efter skolan, och en stund senare äta middag precis som ingenting hade hänt!

    SvaraRadera
  3. Hihi, blev lite mycket chokladpudding där! Gulligt av Store Bror att fixa ihop sånt gott till kvällsfikat.

    Kladdkaka är annars en favorit hos mig. Guuud så jag njuter av sånt! Choklad i alla dess former... ja se det är livet det!

    Här sitter jag och fryser, glasmästaren har varit här och hämtat altandörren för att sätta i nya rutor. Bus pangade rutorna igår.*suck* Tror jag måste trösta mig med lite choklad minsann.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så bekvämt att ha kvällsfika för hela vackan klart, hihi

    SvaraRadera
  5. Vad duktig han är! Jag blir sugen på Chokladpudding när jag läser detta. Det är så gott!
    Vad fina tavlor du gör, jag skulle också vilja kunna måla!

    SvaraRadera
  6. Gafflan: Precis! Klappat och klart!

    Stort o Smått: Tänk om man kunde.....

    Anbam: Choklad i alla former är helt ok. Om man frågar mig! ;) Pangade rutor kräver absolut choklad! Absolut! Kram!

    Spader Madame: Bästa grejen!

    Klimatflyktingen: Planerat fika så att säga! ;)

    Ezter: Han kan många saker.....
    ALLA kan måla! Jag lovar! Kram!

    SvaraRadera
  7. hihi..förlåt att jag skrattar!
    Men det är sååå typiskt tonåringar, även jag känner igen mig.

    Tackochlov så ändrar sig smaksinnen så småningom.
    Bra gjort iaf att ordna allt på en gång.
    Städningen..hmm..ja..den är ju såklart inte rolig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack Cina! Återigen en humoristisk rapport från Verkligheten.

    En speciell talang du har, att kunna formulera vardagens händelser så att de blir en roligt nedskriven betraktelse.

    Chokladpudding är gott, men det (kanske) finns gränser.

    Ha det!

    SvaraRadera
  9. Ännelaij: Jag skrattade själv också faktiskt! I smyg! Kram!

    S o F: Tack! Japps, tänk att jag skulle få uppleva chokladpuddinggränsen. Helt otippat! ;) Kram!

    SvaraRadera
  10. En del mjölk går det ju åt, och en del städning blir det. Men tänk vad gott för ungarna att veta att det finns sådant gott i kylen när man ska kolla handbolls-vm...

    Markattan

    SvaraRadera
  11. Lika bra att göra rejält när man ändå håller på! Ha en god kväll! Kram

    SvaraRadera
  12. Gokväll i stugan! Så trevligt att du tittade in hos mig och välkommen åter.
    Nu ska jag kika runt lite hos dig :)

    SvaraRadera
  13. Det är positivt med konstruktiva barn.

    SvaraRadera