söndag, januari 08, 2012

I will (not) be popular

Lilla Syster ska konfirmeras i maj och började således läsningen i höstas. Jag tyckte det var en finfin idé och har stöttat, skjutsat och gått med på gudstjänster och avslutningsbönen då och då efter konfirmationslektion. Bra så.
Ett visst antal gudstjänster ska de vara med på innan själva konfirmationen och vi var överens någon gång där i höstas. Vissa söndagar skulle gå åt.
"Inga problem" sa Lilla Syster käckt och även om mamman anade ugglor i mossen och känner sina löss, övertygade ungen mig ändå.
Jodå. Hon har gått. Och medverkat. Men ligger lite efter i tidsplanen kan man säga. Så därför preppade jag henne tidigare i veckan med
"På söndag är det familjegudstjänst i vår lokala kyrka"!
Plättlätt. 150 meter att gå. Inga ursäkter i världen.
DÄRFÖR.
Blev vi två lite oense just denna eftermiddag när hon sladdade in på sitt rum för att hämta bikinin.
"Bikini"? undrade jag lite förvånat då jag inte tänkt mig just denna beklädnad inför en gudstjänst.
"JA, vi ska till badhuset"!!!!! fick jag mig till livs.
Det skulle hon ju inte tyckte jag och påminde om begivenheten kl kl 17. I lokala kyrkan.
"MEN ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH"!
Jag gav mig inte. Har man kommit överens så har man och har man åtagit sig att fullfölja något så har man. Basta. Punkt.
Så vi höll på där ett litet slag. Jag stod på sig kan man säga. Inget badhus. Gudstjänst fick det bli.
Lugnet lägrade sig ånyo i radhuset.
Till 16.51 när mammans mobiltelefon ringde och en mäkta förgrymmad Lilla Syster stod utanför kyrkan. Som var släckt, bommad och låst.
Nu ska inte jag återge preciiiiiiis hennes ord i luren men man kan säga att jag sladdade in på kyrkans hemsida fort som bara den och vist förkunnade:
"Familjegudstjänst. Kl 17. 15 ja...... (vänta nu.... vad är det för datum idag?????....) ...nuari.
"Bra där mamma. Idag är det 8 januari".
"TACK så himla mycket". Pang på med luren.
"Oj. I´m sorry"!
Får se om hon är på bättre humör i morgon när hon kommer. Ikväll sover hon hos sin pappa. Kanske lite tur för mamman där??????





9 kommentarer:

  1. Kan förstå att flickebarnet är arg, men det är ju så lätt och läsa fel. Håller tummarna att det bli enkelt och få iväg henne nästa gång:)

    SvaraRadera
  2. Oj, kan förstå att du inte är så himla poppis nu ;)

    SvaraRadera
  3. HA HA HA HA HA!! Förlåt.....men jag har en "likadan" hemma :-) Men hon ligger inte efter, inte i närheten. Hon är inte alls med i leken. Varit en gång i höst. Julafton tillsammans med oss. Hon somnade efter tio minuter....*suck*

    SvaraRadera
  4. I skolen trösten eder ty det finnes de som värre är.

    Jag till exempel som befann mig i en stad långt långt borta när äldsta dotern ringde och undrade vart jag var. Nån timma innan hon skulle konfirmeras!
    Just då var jag inte så populär men jag tror att jag äro förlåten vid det här laget.

    SvaraRadera
  5. Ajdå...där ligger du nog illa till ett tag. Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Oooops!!!! Men herregud, en mamma KAN FAKTISKT OCKSÅ GÖRA FEL, men det händer jäkligt sällan!!! :)

    Eller hur.. jag tror också att man måste vara mottaglig för att läsa den boken.. jag har läst den flera gånger och varje gång upptäcker jag något nytt.. :)

    Kram på dig och Gott Nytt 2012!!!

    SvaraRadera
  7. Jag har givit dig en award för din blogg.
    Kram Mona

    SvaraRadera
  8. Ingen är felfri, inte ens en mamma, men hon kommer säkert att tycka att du är skyldig henne efter denna fadäs.

    Jag peppade mina barn att gå och läsa, även om dom inte ville konfirmeras. Trots att jag inte är medlem i kyrkan och inte det minsta religiös, tvärtom. Men ingen av de tre var intresserad. Yngre sonen sa till och med att hans klasskamrater bara ville konfirmeras för att få presenter och sånt avtackade han sig å det bestämda.

    SvaraRadera