tisdag, januari 17, 2012

Så det kan bli

Somligt skaver som tusan, somligt för en framåt. Sen kommer det skitdagar. Som denna. Bara att uthärda. Landet Depression har en tendens att vilja ha tillbaka sina besökare men jag är inte särskilt intresserad. Spjärnar emot liksom. Stora verktygslådan åker fram. Den här med acceptans, tålamod, förståelse och insikt. Och så lite djupandning på det. Känna kroppen liksom, "jag börjar och jag slutar".
Det är inte lätt att hitta där i Verktygslådan. Lite oordning råder kan jag säga. Hugger tag i nåt och det har funkat så pass fram till klockan fyra i alla fall. Bara resten kvar. I morgon är en annan dag.


Vintersaga /Ted Ström
"En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
Ett träningspass på Ullevi i dis.
Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
Landsorts fyr där snöstormen drar in.
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
Hett och svett på Statt i Härnösand.
En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
flämtande ljus i Visby hamn

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.


I Malmö rispas dimman av färjornas sirener
Och på andra sidan sundet börjar världen.
En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron
Bion i Pajala ger "Den sista färden"
Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten
Gårdarna släcker sina ljus
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster
Stockholm city svajar i sitt rus

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

Tradarfik i Docksta i motorvägens skugga
En överdos på Skärholmens station
Insnöade vägar nånstans på Österlen
Och fyllan växer till på Mommas krog
Frusen törst i kön till stadspuben i Luleå
Frusna drömmar uti monarkin
Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen
Kärleken går på billigt vin

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind".


5 kommentarer:

  1. Jäkla bra låt det där :) Här har monstret greppat tag igen, nya veckobesök en dryg månad framöver. Bara att hålla tummarna att det vänder snabbt, innan det är försent! Och att du spjärnar emot, jag puttar nerifrån så du inte kan falla ner! Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är en av de bästa låtar som gjorts, tror jag.

    SvaraRadera
  3. En mycket svensk låt som verkligen griper tag i mig!

    Vilken tur att du har den där verktygslådan. Den borde finnas på varenda ICA-affär, särskilt denna årstid.

    SvaraRadera
  4. Kul att du tittade in hos mig. Älskar den sången både med Jerry W och den med Monica Törnell

    SvaraRadera
  5. Den låten är SÅ bra! Gillar Monica Törnell version också (hon var f ö kompis med tjejen som var barnvakt åt mig när jag var liten. Vi bor i samma stad), tycker det är hennes bästa låt.

    Jag har alltid väldigt jobbigt i just januari månad. Vet ej varför men jag kan konstatera när jag ser bakåt i tiden att januari är min svartaste månad. Tror att det kan bero på att jag på något sätt känner ångest över året som börjat.

    Men vi tar oss ur det snart, eller hur?

    Kram!

    SvaraRadera