tisdag, mars 22, 2022

Sol, kaffe och en mormorsruta

Solen skiner och det är ganska varmt i lä. Har gått en kort promenad idag liksom igår. Blir andfådd, svettig och yr men det är ändå skönt sen. Skönt med värme och frisk luft. Inatt sov jag riktigt bra och det känns i kroppen. Kan dock inte prata så mycket p g a hostan men jag behöver å andra sidan inte hålla låda här hemma, det är skönt med tyst.
Jag har länge tänkt att jag ska lära mig virka mormorsrutor. Har gjort några tafatta försök, vänsterhänt som jag är men har aldrig lyckats få till det. Vet inte hur jag ska hålla, tappar tålamodet, ser inte o s v. Igår kväll gjorde jag ett nytt försök och har nu lyckats klämma fram en ruta av restgarn. Det var ju ganska roligt så jag ska prova att göra fler. Övning ger väl färdighet??? 
Hjärtat frågade vad jag gjorde och svaret ”mormorsrutor” ledde in honom på fika-tankar så när han såg vad det är blev han aningens överraskad. Lite besviken kanske men än orkar jag inte med varken bak eller matlagning.
Det blev kaffe utan tilltugg. Funkar det med.



Min första mormorsruta. Lite sned och vind men egengjord. 


3 kommentarer:

  1. Undrar vad mormorsrutor är för sorts kaka?

    SvaraRadera
  2. :) det visade sig att han tänkte på moccarutor, kärleksmums.
    Men en kanske skulle fundera ut ett recept på kaka ”mormorsruta”??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade och fick fram just kärleksmums. Ska vi slå våra kloka huvuden ihop och komma på kakornas kaka?

      Radera