fredag, oktober 29, 2010

Raka vägen!

När min mamma sa
"Nu kommer du raka vägen hem"
anade jag alltid oråd. Nåt var på gång. Eller, JAG hade gjort något som inte passade, kanske skolkat och någon lärare skvallrat,  lämnat smöret framme hela dagen, missat att hämta lillebror på fritids (vanligt förekommande periodvis) eller nåt annat knas.
På den tiden fanns ju inga mobiler utan det ringdes runt till kompisars hemtelefoner tills hon fick napp. Mig.
Och så dröp jag hem. Raka vägen!

Igår skulle Älsklingen komma hem till mig. En torsdag! Fantastiskt!
Han åkte INTE raka vägen hem.
Det har byggts nån ny slinga av motorväg där vid Enköping någonstans som nu tagits i bruk. Det är ju himla bra för det går fortare mellan Enköping och Västerås nu. Bra för pendlare. Till saken hör att han ju inte alls skulle till Västerås utan till en helt annan trevlig stad, visserligen nära men DEN avfarten svischade han förbi. I omkörningsfilen. Vilket för övrigt är den fil han mest befinner sig i. Sen fanns det inga fler avfartsvägar. Jo, nån till Orresta. Men vem vill dit en torsdagskväll i oktober bara så där hipp som happ när fästmön väntar med fisksoppa i en helt annan stad?
Så han åkte vackert till Västerås och skickade mess att han passerade IKEA. Fast han hade inte lust att stanna och fylla på värmeljusförrådet, kinkiga karl.
Till slut kom han ju hem då. Lite försenad. Han kunde konstatera att jo, det går ju snabbt mellan Enköping och Västerås men det förefaller ju vara värdelöst vetande när det är till Eskilstuna man ska. Typ.
Nu har jag sagt åt honom, att ikväll, då kommer han RAKA vägen hem! Basta!

6 kommentarer:

  1. Skrattar på mig! Om ombyggnaden säger en annan äntligen! Passeras på vägen till Lilla byn- och på vägen till Örebro. Vilken propp!

    Ha en toppenhelg!

    SvaraRadera
  2. Spader Madame: Synnerligen bra! Om man ska dit! ;)

    SoF: Vassego! ;) Å trevlig helg till dig med!

    SvaraRadera
  3. Stackars älsklingen som fick irra runt så där. Förstår honom precis. Har själv gjort en liknande grej för hundra år sedan när de byggde om E4an söderut. Jag skulle till Norrköping men höll aldrig på att hitta dit....:-)

    SvaraRadera
  4. "asg" Bäst du sätter opp en STÖRRE SKYLT ! vid avfarten "asg"
    Kram

    SvaraRadera
  5. Haha, ja det gäller ju att ha rätt mål i sikte, annars kan man komma på villovägar...
    Hoppas han lyssnade och kom raka vägen hem :)
    Kram

    SvaraRadera