fredag, september 21, 2018

Favorit i repris

I morse klev vi upp 03:30 på övernattningshotellet för att ta transferbuss till Arlanda och så smånigom flyget till Split, Kroatien. Jag är helt såld på Kroatien, stortrivs och längtar dit mest hela tiden.
Den här gången lät vi dock motorcykeln vara kvar hemma. För två veckor sedan hittade jag en sista minuten-charter till Podgora och så fick det bli.
Ingen av oss har varit i Kroatien så här sent i september förut, vi tänker oss färre turister, lugnare tempo och någorlunda varmt.
När vi landade i Split 09:30 var det molnigt och 26 grader varmt. En buss skulle ta oss till resmålet 70 km söderut och jag satt och hoppades attt busschauffören skulle välja kustvägen men icke. Vi passerade Split, tog av mot motorvägen och bergen. Det är en märklig känsla att åka buss när hela kroppen minns mc-åkandet på dessa vägar och visst längtade jag lite efter hojen!
Sista milen, Makarska rivieran, åkte vi så kustvägen. Så otroligt vackert. Hotellet är stort, lite för stort för min smak men vi bor i en paviljongbyggnad en liten bit ifrån och rummet är ok. Tröttmössorna är på efter tidig start och vi har tillbringat eftermiddagen på stranden. Varmt i luften, varmt i vattnet, sköna solsängar, finfin utsikt.
I morgon ska vi uppsöka lite mindre befolkad strand, jag behöver ett tyst ställe att vila huvudet på och har redan tittat ut ett ställe på kartan. Ikväll, om vi orkar, ska vi masa oss ner till hotellets utomhusscen för en jazzkväll. Hjärtat älskar jazz och vad gör man inte för sin älskling??


På väg i bussen i bergen.


Hisnande utsikt där vi når kusten igen! Makarska rivieran.



Utsikt från en solstol. Helt ok. 


2 kommentarer: