tisdag, februari 09, 2021

Tandläkarbesök

Denna tisdags eftermiddag avslutades hos tandläkaren. Roligare kan man ju ha men den årliga kontrollen ville jag inte missa. Mest för att en tand gick av i höstas och jag har tänkt länge att jag borde ta tag i det men så är det det här med Corona .... 
Idag var det dags. Med tänderna var det bra förutom den ”med en fraktur”. Fraktur, det kan man lugnt påstå och förslaget var stift och krona. Aaaaarggh. Stift. Krona. Jamen det har ju gamla människor och så fick jag åldersångest där jag satt i stolen. I randig tröja och prickiga strumpor. Gladkläder för ett jobbigt besök.
”Man KAN ju försöka med en fyllning men OM du varit min mamma hade jag sagt åt dig att välja stift och krona”.
Dyrt. Jättemånga pengar. Flera besök. Vad jobbigt det blev.
Jag frågade lite försiktig om jag nödvändigtvis måste göra någonting. Alls?
”Alltså det är inte lag på att fixa sina tänder ....” tyckte tandis och log. Snällt.
”Jag kan göra fyllning först, håller det inte så gör jag krona”????
Men hallå! Snabba beslut. Jag kunde inte bestämma mig där och då i stolen liggandes raklång och prata om ”gammeltänder” upp och ner med tandläkaren. 
”Fyllning” svarade jag till slut och har redan ångrat mig och tillbaka igen en miljon gånger. 
Så betalade jag 875kr med tandvårdsbidraget på 300kr avdraget. 
I fickan låg ett kostnadsförslag på ..... stift och krona. Fler pengar än 875 kr kan jag säga.
Om jag bara inte kände mig så gammal. Jättedumt. Folk i alla åldrar behöver ju fixa tänder av alla möjliga och omöjliga skäl. Och jag har möjlighet, ett stort privilegium. Behöver bara vänja mig vid tanken.

Annars har solen skinit så fint över nejden idag när jag suttit och brottats på kontoret på ovanvåningen. Med diarieföring, verksamhetsbeslu och rutiner, det har gått åt flera koppar kaffe. Jag har längtat ut.  Längtar lite efter sportlov faktiskt, vara ledig, promenera, dricka varm choklad och bada isvak. Sticka. Rå mig själv. Typ vara pensionär. Med stift och krona. 
Over and out. 

4 kommentarer:

  1. Det är så dyrt hos tandläkaren... Yngsta håller ju på med en utdragen rotfyllning. Två månaders tandvärk och än är tanden inte redo att fyllas på riktigt.
    Här har det inte varit skönt, det har blåst så det var ruskigt kallt.
    Godnatt och sov gott 😴

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långdraget det blev för henne. Hoppas det är klart snart!

      Radera
  2. Det där med åldersnojja är svårt. Vi fick ett gapflabb på jobbet i veckan där en arbetskamrat fått frågan om hon ville nyttja seniorrabatten. Svårt kränkt som hon kände sig sa: Jag är FAKTISKT bara 57 år! Ser jag så gammal ut, tycker du?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) oj!
      Hade iofs gärna tagit seniorrabatt på lagningen .... 😊

      Radera