måndag, december 14, 2009

Matmamma

Ikväll hackas det lök i radhuset. Till julköttbullarna som ska kryddas, trillas och stekas i ugn.
Den här julen ska jag inte ha mina barn hos mig. Det här "vi-har-barnen-lika-mycket-upplägget" gör att varannan jul är barnen med sin pappa hos farmor i Andra Änden av landet. Första julen detta arrangemang genomfördes var hemsk. Och lång.
"Varför är det någon vits med att fira jul om inte barnen är med"? tänkte jag då.
Nu har vi vant oss, samtliga, även om det just den här kvällen känns så sorgligt och trist att de ska åka iväg. Därför passar det himla bra att vi gör köttbullar just ikväll. Så undrar ingen varför mamman gråter, för det gör man ju när man hackar lök.

16 kommentarer:

  1. Jag fattar precis hur du känner det. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har en dotter i Sydamerika denna jul och det känns verkligen fel!

    SvaraRadera
  3. Mmm...jag är så glad och tacksam att jag firar jul med man, son o mina föräldrar i år.

    SvaraRadera
  4. Jular har varit så knasiga i den här familjen, men aldrig utan pojkarna... så jag förstår att det känns konstigt. Men de finns ju där och de kommer hem. Alltid! Stora kramen!

    SvaraRadera
  5. Åhhh vilken tur att lök finnes :)
    Ibland önskar jag dock att mina barn kunde åka till sin far så Robban och jag kan rå om varandra ,dock ej julafton ...
    En detalj bara ,,,Robban är ju far till alla barnen ???
    Suck !
    Man blir aldrig av med dom så att säga ;)
    Styrkekram Jenny

    SvaraRadera
  6. Cicki: Tack! Kram for you too!

    Nilla: Javisstja! Och oj! Långt! Dator, mess och mobil....?

    Osloskånskan: Mysigt!

    Spader Madame: Ja, det gör de ju! Och nyår blir vår helg! Tack för varm kram!

    SvaraRadera
  7. Ibland är lök väldigt bra till mycket.

    Och vad roligt, att du också vet att köttbullar ska trillas och inget annat. Trodde nästan jag tillhörde mammutperioden när ingen av mina vänner visste vad det var.

    Vår jul blir precis som vanligt, knappt en unge i sikte, bara en kort stund.

    Markattan

    SvaraRadera
  8. Vi håller ungefär samma tidsschema du och jag verkar det som - för imorgon blir det köttbullslagande hos mig också.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Va mysigt det låter med "köttbulls-trillande"....
    Och det var en smart kväll att ordna detta på.
    Skönt att lökhackandet någon gång kan kännas som en befrielse....
    Förstår att det måste vara jätte-jobbigt när dom åker iväg. Men som någon här inne sa:
    Dom kommer tillbaka...alltid!
    Stor kram!
    //Jenny

    SvaraRadera
  10. Just därför gillar jag inte julen, det ska firas jul hit o dit. Men jag får två av mina fem hemma iallafall.Men de två (äldsta sönerna) gillar inte heller julen så vi tar det bara lugnt.
    Kram från ett snöigt Gävle

    SvaraRadera
  11. Vad bra att du hittat ett sätt att få fram känslorna...=) Tycker inte folk det är konstigt om du plötsligt börjar skala och hacka lök på julafton...?! (sorry, kunde inte låta bli...)
    Kramas och mys med barnen innan och efter! =) kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Det här med julfirandet är jobbigt för många. Klart att vi vill ha alla kring oss och framför allt barnen. Vi får inte glömma att året består inte bara av jul och andra helger. Ni får ju göra saker tillsammans innan julafton och känna gemenskap. Löken kom väl till pass, men glöm inte - lev i nuet. Tänk på att det alltid finns något positivt att hämta ur det till synes negativa.
    Jag ska berätta om min jul i mitt nästa inlägg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  13. Med åren lär man sig att julafton bara är en dag som alla andra...man kan fira jul vilken dag som helst när barnen kan. På senare år har det inte varit så stora bekymmer hos oss, vi har firat tillsammans ibland "båda familjerna". Det funkar det också!

    SvaraRadera
  14. Ja, ibland är det praktiskt att hacka lök! Jag brukar även skylla mina tårar på skräp i ögat.

    Känner verkligen med alla föräldrar som av någon anledning inte har sina barn hos sig på jul, jag får faktiskt tårar i ögonen av att bara tänka tanken på att behöva vara utan min barn just den dagen.

    Du och älskade sambon får kramas lite extra i nya soffan denna julafton och sedan kommer ju barnen hem igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  15. åh..ja bra att hacka lök då.
    Bara lite svårt skylla på löken hela dagen.
    Jag hatar verkligen farväl.
    :(
    Många kramar

    SvaraRadera
  16. Fy så jobbigt att inte få ha sina barn hos sig! Lök eller ej, då skulle jag oxå gråta!
    Andra änden av landet, betyder det norrut?
    Hoppas ni kryar på er!
    Kram!

    SvaraRadera