tisdag, december 01, 2009

Mysterier att lösa

I morse började julkalendern. När jag satt där i soffan med ungarna slog det mig att det är första gången sedan 1989 som vi inte har någon adventskalender att öppna. Tiden är förbi när de satt med benen rätt ut från soffan med gosedjur och snuttefiltar i morgonmörkret och med stora ögon följde kalendern och sen den obligatoriska, spännande lucköppningen. Något år slog Spara klorna i mig och jag köpte bara en kalender.
"De kan väl öppna lucka varannan dag" eller
"En öppnar tv-kalendern och en öppnar radiokalendern" tänkte jag och "glömde" att barnen var fyra till antalet.
Experiment som inte gick hem kan jag säga. Man lär sig så länge man lever.
Men allt förändras som sagt. Nu är det ingen som frågar efter adventskalendern, det är bara mamman som frågar sig var i all världen julgardinerna och ljusstakarna blivit av??????
Just den frågan ställdes i helgen till samtliga i hushållet. Ungarna såg chockade ut. Älskade Sambon likaså.
"Ska VI veta var gardinerna finns" undrade de.
"Why not?" kontrade mamman och undrade varför just jag blivit utsedd till gardingeneral, jag som inte har så god koll på något vad det verkar för tillfället.
Hela radhuset vändes det upp och ner på. Inga julgardiner att uppbringa. Jag förstod ju att de var undanstoppade på något "bra" ställe och såg fram emot när de skulle dyka upp.
Skulle jag då säga:
"Javisstja. DÄR la jag dem ju?"
Igår kväll letade Stora Syster efter träningskläder i sin garderob. Längst ner, längst in låg julgardinerna. Hon kom ned med dem till köket som bärandes på en trofé.
"Här var de!"
DET var väl ett himla bra ställe????!!!! (jag kommer INTE ihåg att jag lagt dem där.......)
Nu väntar jag bara på var vi hittar ljusstakarna.....

12 kommentarer:

  1. Samma procedur varje år... Känner så väl igen!
    Det känns som ren tur att vi hittar det vi ska ha. Ja, om inte maken råkar veta var sakerna är då.

    SvaraRadera
  2. Den som letar han finner... Själv har Spader konstigt god ordnig på just sådant. Olika kartonger (STORA) med advent, jul och så vidare på! Älskar att ta fram lådan till advent!

    SvaraRadera
  3. Låter som ett jättebra ställe till julgardiner ju!
    Inte en chans...typ...att dom hängs upp för tidigt då!??
    Hahaha...."igenkänningsfaktorn" sköljer pinsamt över mej igen när jag just funderar på om JAG vet var jag har mina gardiner!??!

    Hoppas Ni hittar adventsstakarna också!!*ler*

    Kram på dej och ha en go vecka!
    (Var den bra förresten?? Julkalendern??)

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Det där känner jag så väl igen. Varje år är det samma visa, vart tusan stoppade jag undan adventsstjärnorna? Hittar dem oftast på de mest ologiska ställen.:)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hihi, det var egentligen ganska finurligt. Nu blev ju hela familjen involverad!

    SvaraRadera
  6. Åhh vännen inte lätt när åldern tar ut sin rätt :))
    Jag ÄLSKAR jul kalendern och kan INTE sluta köpa kalendrar fast vi har choklad och då till samtliga barn 17år ,14år som 9år !
    Så mysigt ...
    Kram Jenny hoppas dina stakar kommer till rätta :))

    SvaraRadera
  7. Förlåt att jag skrattar, så roligt skrivet. :)

    Just det där som du skriver om att "nu lägger jag det här, på det mest logiska stället, så blir det inga problem att hitta det (vad det nu än är) när jag ska ha det nästa gång.
    Funkar? Nästan aldrig.

    Hur kan man tänka (som man tror) logiskt ena gången och sedan totalt ologiskt andra gången. Ingen aning.

    Däremot hittade jag mina julgardiner i andra garderoben som jag titta i. Det tycker jag var bra. ;)

    Tack för ännu ett bra inlägg! Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Hahahahaha...hahahahaha...hahaha...sorry, men du gav mig just DAGENS skrattanfall! Tack, det var befriande! =) Det är precis...och då menar jag verkligen EXAKT som hos mig...VARJE ÅR!!! Hahahaha...trodde bara det var jag som var så förvirrad och har huset fullt av "braiga" ställen! *fniss*
    Ett tips: Numera berättar jag alltid för syrran och min mamma var jag stoppat undan julgardiner och juldukar...det var därför NÅGOT smidigare iår, då syrran hade ett svagt litet minne av en viss garderob...Jag hittade dem! =)
    Lycka till!!! =)
    Kram och godnatt!
    *fnissar vidare*

    SvaraRadera
  9. Jag är som Spader, har bra koll på julgardinerna i alla fall. Kanske inte så mycket annat, som du vet....:-) Även om jag vet vart gardinerna ligger så har de ännu inte kommit på plats. Få se när det blir?

    SvaraRadera
  10. Så kan det gå! Jättebra ställe att gömma dem på.

    SvaraRadera
  11. Stort och smått: Det är skönt att känna igen sig! ;)

    Spader Madame: Ordning och reda är verkligen skönt!

    Jenny: I alla fall ett hemligt ställe! ;) Nja, julkalendern går inte hem här.....

    Anbam: De ologiska ställena var ju logiska från början.... ;)

    Speja: Samarbete är bra! ;)

    Jenny: Allt har sin tid, helt klart!

    S o F: Tackar! Precis. Vad ÄR logiskt liksom???? Kram!

    Afrodite: Tack för tipset!

    Cicki: Man KAN ju bara inte ha koll på allt. Att ha koll på julgardinerna är ju jättebra så här års ju!!!!

    Dreamsaliven: Bästa stället!

    SvaraRadera
  12. Du kan ju kolla efter ljusstakarna där du minst tror att de ska ligga.;o)

    Saker har en förmåga att lägga sig på de mest knepiga ställen.

    Vi har inte fått upp gardinerna ännu, bara ljusstakarna.
    Kram

    SvaraRadera