fredag, september 03, 2010

Microvetande

Om man micrar två formfranskaskivor på full effekt i micron i två minuter. Så där så att det börjar ryka ur nämnda apparat, brandvarnaren går igång och man vandrar i köket som i Dimhöljda bergen ett par timmar. Då. Tar det tre månader och fyra dagar innan röklukten går ur micron och havregrynsgröten smakar som kokt igen istället för rökt. Den dagen inträffade idag.
Lärdom: Brödrosten ÄR en bra plats för formfranskaskivor.
Min udda microugnserfarenhet startade annars när Store Bror, som då var en Liten Bror, micrade en bunke med grodyngel på full effekt i xx antal minuter. Resultatet gjorde honom väldigt ledsen och upprörd, han skulle ju bara "varma dom" eftersom vårvattnet var så kallt. Jojo. Det GÅR att få micron ren från grodyngelslem. Efter ett tag.
Jodå. Jag har funderat på att byta ugn. Men det är ju så att mycket är möjligt och somligt tar tid!
Tid att fundera på helt andra saker blir det nog i helgen, Älsklingen och jag drar till Gotland nu!
Trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Mycket roligt inlägg som förgyller min fredag. :)

    Jag kan ju passa på att berätta att även jag har använt min micro på lite fel sätt en gång för många år sedan. Då hade jag gift mig och läst någonstans att man skulle kunna torka brudbuketten i micron. Jag kan ju säga som så att på högsta effekt funkade det inte... Tog nog ett halvår innan den kväljande doften av överkokta blommor försvann ur micron. ;)

    Ha´det så trevligt på Gotland!

    Kram!

    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  2. Trevlig helg tillbax!

    Dagens första skratt. Tack Cina.

    SvaraRadera
  3. Så fick man sig ett gott skratt så här på fredagsförmiddagen och det är ju aldrig fel!

    SvaraRadera
  4. Hahaha...många bra microhistorier! Kan tala om att micra smör ger inte heller bra resultat under alldeles för lång tid och för hög effekt ;D
    Ha en underbart trevlig Gotlandsvistelse :D
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hihi, tänk vad mycket man kan göra med micron :)
    Ha en trevlig helg på Gotland!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Gode guden!!? Grattis till Tjejan som tagit "lappen!"

    SvaraRadera