torsdag, september 30, 2010

Värmebölja i sikte?

I somras byttes fjärrvärmeväxlaren till vår radhuslänga. Jag undrar åt vilket håll de växlade själva apparaten för vi fryser så väldigt! Som lite bonus fick vi dock pausmusik. Va? Pausmusik? Ja. När man spolar varmvatten och väntar på att fylla diskhon, badkaret eller bara tvaga sig med varmt vatten, låter det som vi har en Petterson-båt i väggen. Det dunkar. Det dunkar fasligt mycket. Så där mycket så när Herr och Fru L, som går upp kl 04.15 varje morgon och bor tre dörrar bort, spolar i kranarna för att tvätta sömnen ur fejjan, ja, då vaknar vi andra av rördunk. Inte trevligt alls. Synnerligen störande.
Jag har luftat elementen, kylan kunde bero på att det var luft i rören. Men när jag tömt alla element utan ett enda "ptjorrrfrässprutt"-tecken på luft, konstaterade jag att DET inte är problemet. För säkerhets skull tömde jag ut hur mycket vatten som helst, det kunde ju dölja sig en luftbubbla längst bort. Eller nåt.
Klart vi har påtalat problemet. Jag och Älsklingen har blivit något av "språkrör" i frågan, då fler av våra grannar har svårt med svenska språket och upplever att de inte blir lyssnade på. Vi har gnällt vänt oss till bostadsrättsföreningsstyrelsen flera gånger för att få reda på vad/hur vi ska göra men de har inte tagit det på allvar. Förrän idag. Se, det blev som lite kallt i deras länga också till slut. Rören räckte inte dit heller. Då blev det liv i rören luckan. Nu ska det utredas och åtgärdas i flygande fläng.  Tjo flöjt vad det går undan när  problems drabbar även "finare" folk. Vi vanliga innehavare av radhus vi kan frysa men när styrelseledamöterna får det kallt om tassarna blir det fart. Vad jag ogillar sånt! Man ska bli trodd och lyssnad på från början!
Nu kryper jag i yllesockorna och tjocktröjan igen, tänkte mig en skön lässtund i bästa fåtöljen. Och nej, jag är inte röd om näsan för att jag spetsat kaffet med whiskey. Jag fryser! Håll nu tummarna för att det fixar sig innan vargavintern kommer!

7 kommentarer:

  1. Hej hopp.
    Halkade in här på ett bananskal eller var det kanske en isfläck? ;-)
    Hade samma problem i en lgh för ngr år sedan. Vaktis kom och tyckte att det inte alls var ngn fara.. Inte så konstigt då han kom iförd mössa vinterjacka och handskar. grrrrr.
    Hoppas ni får upp värmen.
    Ha det gott

    Cina B

    SvaraRadera
  2. Det är väl konstigt att det ska tjatas så förbaskat om självklara saker. JAg tycker det låter som om någon rörpulare inte vet vad denne gjort. Inte kan sitt jobb helt enkelt. Hoppas nu att ni får värme och tystnad i rören
    Varm kram

    SvaraRadera
  3. Cina: Hej namne! Du är så välkommen! Nej, i sån mundering är det ju varmt överallt!

    Gafflan: Eller hur? Trött på tjat blir man!

    SvaraRadera
  4. Bedrövligt med sånt folk. Själv bor jag i en förening där styrelseordf. kör diktaturfasoner. Han accepterar en styrelse för att måste få stöd för sina förslag. Jag är färdig att dräpa karlfan!

    SvaraRadera
  5. JOBBIGT förstår att ni typ gnällde på dom, synd bara att de inte lyssnar förrän de själva fryser

    SvaraRadera
  6. Vad jag blir trött på sånt där! Vi bor ensamma i vårt "hus" där vi hyr en bautastor lägenhet, och jag måste erkänna att de kommer direkt när vi ringer, för huset är från 1932, precis som rören...känner till ljudet ;-) Kvällskram!

    SvaraRadera
  7. Ni får väl gå ihop och välja en ny styrelse vid nästa årsmöte, en styrelse som inte låter ordföranden vara den som bestämmer allt själv.

    Jag har också upplevt det där oljudet men inte i huset vi bor i nu.

    Förhoppningsvis får ni felet åtgärdat å det snaraste nu då högsta hönsen själva fått kalla fötter.

    SvaraRadera