torsdag, september 16, 2010

Varvad

Minns ni LP-skivorna? Vinylen. Hur viktigt det var att låta grammofonen stå alldeles ifred när skivan snurrade för annars for nålen över skivspåret med ett hiskeligt ljud och i värsta fall blev det en repa? Och det kunde man ju ge sig attan på att nån av småsyskonen, de alldeles obegripligt outhärdliga små liven skulle komma skuttandes och stöta emot preciiiiiiiiiiis när Fred Mercury tog i allt vad han orkade och försvann med det jobbiga ljudet. Eller när Lasse Berghagen sjöng "jennyjenny" för hundrade gången. Då gjorde det inte lika mycket. I och för sig.
Så,
känns det ibland att bli av med depression. "Grammofonen" behöver stå lite för sig själv, skivan snurrar, man kan till och med byta till en 45varvare, men passar sig noga för 78 varv. För då låter det ju obegripligt. Bäst är LP-varvet. Lugnt och stilla. Och så kommer det en knuff. För nu är ju systemet sånt att många ska tycka och lägga sig i hur man ska bära sig åt för att bli frisk. Det finns många olika vägar, det är då ett som är sant, men man måste ju ändå känna själv att man tror på det man gör. Tycker jag. MEN, det tar för lång tid. Det fick jag papper på igår. Jag måste skynda mig på lite. Skumt.
Därför var det en himla tur och skönt att målarkursen började igår. Där kan jag  nämligen spela min skiva. Och bli lite säkrare på att jag faktiskt valt rätt spår i alla fall. Även om det tar tid. För det gör det!

9 kommentarer:

  1. MEN!! Man kan ju inte skynda på depressionen att bli frisk, ska det inte få ta den tid det tar?! Att läka och bli frisk i sin egen takt, det är ju inte vattenkoppor du haft! Jag är förvirrad. Gott att måleri börjat.
    Kramisar.

    SvaraRadera
  2. Är här och håller på dig och din fart! Kram!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med målarkurs! Åh vad kul. Det är ju underbart att måla...

    SvaraRadera
  4. Conny: Nä. Det är inte illa! Faktiskt rätt häftigt när man tänker efter!

    Gafflan: Hade faktiskt hellre haft vattenkoppor ett par svängar än depression. Bestämt! Måleriet är bästa grejen! Kram!

    Spader Madame: JA! Gissa om det värmer! Kram tebaka!

    Stort o Smått: Mmmm. Det är verkligen kul!

    SvaraRadera
  5. Hej, vad roligt att du hittade till mig, har inte haft mycket tid och inte så mkt inspiration för bloggandet, annat tar över. När du pratar om tid och skynda på kommer jag att tänka på en låt med Lisa Nilsson:

    Jag har kommit att röra mej långsamt
    Det har sina olika skäl
    Benen de känns inte lätta
    Lusten finns inte där

    Jag har kommit att sluta försöka
    Känslan är full av besvär
    Magen den blir liksom ihopsnörd
    Flödet finns inte där

    Ref:
    Men långsamt leder också någonstans
    långsamt leder också någonstans
    oh långsamt leder också någonstans
    långsamt leder också någonstans

    Jag har kommit att fastna i mönster
    När ett steg fram kostar tre steg bak
    Där att vakna på fel sida
    Det är ingen ovanlig sak

    Och jag har kommit att jagas av tiden
    Och går i ett tempo som inte är mitt
    Min dygn är mkt mkt längre
    Där skiljer vi oss vitt

    Ref.

    Och jag vill skrika högt över hela världen
    att jag kan andas av mej själv
    och jag kan flyga runt vintergatan
    och ta ner månen om ni vill
    men jag vill va i lugnet inom mej

    Ref.

    Lisa Nilsson

    Långsamt leder oxå någonvart...jag tänker på dig och måla dig till lusten. Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Ta det i din egen takt!
    Ingen ska säga hur fort allt ska gå...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag skrev en kommentar som av någon anledning hamnade på ditt tidigare inlägg.

    SvaraRadera
  8. Härligt place du hitta med målar kursen .
    Lycka till skynda långsamt .
    Kram

    SvaraRadera