söndag, augusti 06, 2023

Dan före dan

I morgon börjar jag jobba efter semestern och det ska bli skönt med rutiner och lite vanligt igen. Skönt att känna så. Lite jobbångest men det hör väl till?
Semestern har varit både bra och dålig, det dåliga behåller jag för mig själv och låter de goda stunderna vara det som jag bär med mig.
Veckan som var åkte vi till Borensberg för övernattning på ett litet kanalhotell, Göta hotell. På vägen dit gjorde vi ett stopp vid Bergs slussar där solen visade sig och vi fick riktig sommarkänning. Ett snabbt stopp på Cloetta-fabriken innan vi landade på hotellet. Vi gick en promenad längs kanalen till ett vandrarhem, Glasriket, där brukade vi alltid fika när vi åkte mc.
Precis utanför hotellet ligger en sluss så där blev vi sittande och tittade på båtar som slussade och turister som cyklade. En tre-rätters middag lite senare på hotellets veranda avslutade den dagen.
Dag två bjöd på regn men vi styrde mot Vadstena och kunde strosa runt i klosterkyrkan och vid slottet innan vi åkte till Motala. Där öste tyvärr regnet ned så vi tog oss till Askersund där vi åt innan hemfärd. En liten miniresa, trevliga ställen att besöka.
I går skjutsade jag Stora Systern till Mariefred där hon skulle sjunga på ett bröllop, gamla kompisars.
Jag blev tjenis med vaktmästaren och under vigseln satt jag med honom vid mixerbordet där han skötte klockringning och ljudet med bravur. Det var lite roligt och fint att se vigseln. Stora Systern sjöng så fint och jag är så klart part i målet men hon ÄR duktig.
Efter bröllopet fikade vi och hann umgås innan jag skjutsade henne till Södertälje där hon kunde ta pendeln hem. Jag åkte hem till Rosa huset, slängde mig i en solstol och njöt av en superfin sommarkväll.
I morse hade jag bråttom ut för att hinna klippa gräsmattan innan regnet. Av bara farten hackade jag ogräs och krattade grusgången, ett träningspass, jag lovar.
Store Bror med sambo har skaffat kattunge, en katt som räddats, så det lilla livet ville jag hälsa på. Så söt! Vi såg upplösningen på fotbollsmatchen USA - Sverige där, onödigt spännande men det gick ju vägen!
På eftermiddagen var vi bjudna till grannen på ett-årskalas, vi fick god tårta och mys med de tre grannbarnen en stund. 
Jaha. Nu återstår att ta fram kläder och jobbryggsäck. Börjar med fyradagarsvecka, någon ordning får det ju ändå vara. Har man tur så kan ju augusti vara både fin och varm så en kan leka semester både på kvällar och helger. Just nu ser just det rätt mörkt ut, här öser regnet ned men det regnar väl över hoppas jag. 



”Vårt” lilla hotell i Borensberg.



Trädgården från vårt rum.



Vårt rum, ett av de tolv som finns. 



Vadstena klosterkyrka sett från ett fik precis vid Vättern.



Mariefred med Gripsholms slott i bakgrunden.

2 kommentarer:

  1. Tror helt säkert att du får en finfin jobbarhöst. Med allt spännande som "händer och fötter" Jag har en vecka kvar, som börjar med att mitt ryggskott fortfarande hindrar mig att göra braiga saker... Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin minisemester ni fick till här på slutet.
    Jobbångest hör absolut till. Det har regnat massor här också. Vi är hemma, det är skönt, men nu undrar vi ju hur förtältet står emot väder och vind.
    Så mysigt med bröllop och ettårskalas! Ha nu en bra dag på jobbet! Glad måndag! Eval8

    SvaraRadera