söndag, maj 19, 2019

Viktiga samtal

Idag har jag pratat länge med barnens farmor. Jag såg att hon sett radhusannonsen på Facebook och ville prata med henne. Hon blev glad för att jag ringde och önskade mig lycka till. Den kvinnan betyder mycket för mig och vi har behållt kontakten trots skilsmässan. Inte lika frekvent som innan men då och då och vid stora händelser och skeenden pratar vi alltid. De bor så långt bort, i Skåne, och jag är övertygad om att bodde vi närmre skulle vi ses.
De tankarna och önskemålen har genom åren föranlett en del diskussioner för övrigt. 
”Varför ska du ha kontakt med barnens farföräldrar”?
Eeeeh. Varför skulle jag INTE ha kontakt??? Och vem har rätt att bestämma över relationer?
Jag vet. Man skiljer sig och släkt väljer sida, en enad här blir plötsligt två sidor och ska stå emot varandra. Inte vilja ses, inte hålla ihop.
Jag, från mitt håll, tycker sånt är konstigt och har aldrig förstått det där exkluderandet. Gillar man varandra så gillar man väl varandra? Oavsett?! Och bara för att man inte kan leva tillsammans betyder ju inte det att man inte kan umgås och inte acceptera nya partners och bekanta. Man behöver ju inte hänga jämt men man har ju en historia tillsammans och vem vet??? Nya bekantskaper kan vara supertrevliga.
Jag vet att många tycker att jag är konstig som håller kontakter men sällan tänker nån i det tyckandet att jag gör det för att jag vill och mår bra av att ha de människorna i mitt liv. Nä. Man bara SKA bryta med allt och alla för det är så man gör. Not. Man väljer själv. Att träffa någon i mogen ålder och tro att den personen inte har en historia är ganska naivt. Man skulle kunna se det som intressant, bagaget, och som något nytt och spännande i stället. Jag är så less på alla ”tänka sig för”-situationer - att folk blir sårade och stampade på tårna. Ibland har jag lust att skrika: ”skärp er”! till alla öntåade människor och önskar att insikt skulle finnas om att livet är kort, behöver levas medans det pågår och att i mitt hjärta finns det plats för många. 
Slut på meddelandet. Nu ut i en trädgård alldeles nära mig. 

2 kommentarer:

  1. Fina farmor, klart du ska ha kvar henne i din närmsta krets! Hon är dina barns farmor, det är klart ni ska kunna prata och umgås!
    Jag fattar inte heller sådant, men vi umgås ju med Exet ovh Nya frun. Inte ofta, men vi har inga problem att ses, eller bjuda på fika eller middag, med eller utan barn. Mellans nya kille hade sagt att han tyckte vi var en härlig familj, som kunde umgås så.
    Exet är ju en av de personer som finns kvar i mitt liv, som jag känt längst. Vi är fortfarande vänner, även om vi varit skilda i trettio år. Drygt. Amen

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Har alltid haft kontakt med farföräldrar till mina barn, därför att jag gillat dem och barnen ska inte behöva välja sida. Det har varit härliga kalas med många vuxna förebilder när barnen fortfarande bodde hemma. :)

    SvaraRadera