söndag, maj 28, 2023

Som vi pratar

Har funderat länge och väl på det här med hur vi pratar om våra kroppar och antingen befäster värderingar, åsikter och tyckanden eller skapar nya stigar.
Högaktuellt nu inför sommaren och det ska, förhoppningsvis, badas och idkas utomhusaktiviteter. Jag är innerligt trött på att höra om plattrövar, äppelmagar, dallerlår, sladderarmar och hur de passerat bäst före datum för t ex bikini. Vem bestämmer sånt? Och varför är det så svårt att sluta prata så? 
Jag vet. Ideal, kroppskultur och alltihop. 
Men.
Vi måste väl ändå börja hos oss själva?
Jag har t ex slutat läsa vissa bloggar för jag tycker att kroppshat befästs, fast man försöker vara rolig. Det är inte så roligt när man tänker ett par varv extra. Man kan känna sig trygg i sin egen kropp och raljera men man är likväl med och sprider negativitet kring kroppen. 
Så, kan man få bada ifred i sommar? Kan det få vara tillåtet att njuta av ett dopp i bikini oavsett storlek och ålder? 
Tack så jäkla mycket!

Det var väl ungefär det jag hade på tungan denna mors dag. Må alla mammor ha en fin dag och presenten behöver vara: Du duger!


6 kommentarer:

  1. Instämmer!!! Är så ofantligt trött på alla tydligt uttalade kroppskritiska kommentarer men även de indirekta subtila kommentarerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hörs lite överallt/C

      Radera
  2. Det är lätt att vilja känna att man duger, svårare att faktiskt göra det. Men jag antar att även min bikini åker på i sommar. Vem ska bry sig? Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju just det, varför känner man inte att man duger? För att att man hör annat. Därför behöver man säga annat till sig själv. Inte lätt. Inte alls. Vi duger så bra! /C

      Radera