torsdag, juli 23, 2020

Den där fiskar’n jag känner

Häromdagen fick jag en fin inbjudan från Store Bror att följa med på en fisketur. Åka båt och titta på solnedgången. Jag tackade ja, vi åkte igår kväll vilket jag idag är väldigt glad över.
Det skulle fiskas efter gös.
Rätt som det var när vi ätit korv och drack kaffe, kastade han kaffemuggen och sprang som en hind fram till klippan där två av hans spön låg med bete i sjön. Han hann precis få fatt i spöt och sedan började kampen. Att det var något stort och tungt förstod vi. Jag sprang bredvid som en yr höna med storhåven och var väl mest i vägen. Som vanligt. Till slut fick jag order att filma, då stod jag åtminstone still. Ungen skakade, spöet böjde sig och flera gånger trodde vi båda att ”nu går det av”. Men nejdå. Det var Store Brors kväll och till slut kom det upp fiskvarelse, en stor en.
”En mal”! Hojtade Store Bror och var till sig i trasorna,
”Hämta håven”!
Då sprang JAG som en hind, hoppade över korvbröd och 
fiskeväskan för att få fatt i håven. Tillbaka till fiskeriet och efter ytterligare kamp kunde vi få den i håven och upp på land. 
Adrenalinet sprutade och måttbandet kom fram. 136 cm mal! Heeeeelt sjukt. Han höll i malen försiktig som en bebis och efter krokborttagning, snabba mätning och lite bilder återbördades fisken lugnt och fint till sjön.
Där satt vi på klippan och undrade vad som hände?????
(Malar är fridlysta och när man fiskar efter t ex gös och får napp av mal, räknas det som bifångst och ska helst rapporteras till t ex länsstyrelsen eller Sportfiskarförbundet har vi idag läst oss till och gjort).

Ja. Vi missade sånär solnedgången p g a malen men det kan vi leva med. Det var nog en once a life-time-händelse och sonen, ja, han kunde nästan inte sova på hela natten berättade han i morse. Under dagen idag blev han kontaktad av tidningen som gjorde reportage. Kul!
Han älskar att fiska, har alltid gjort så det är en lycklig kille idag! Grattis till fångsten!

Obs: malen kom inte till skada och simmade fint mot botten när vi släppte i den. 



Så här glad blir man när man får napp och det är en mal.



Och han hamnade i tidningen. 



1 kommentar:

  1. SJUKT stor fisk!! Som ett urdjur, en fiskdinosaurie. Galet! Och roligt för Jonte :D

    SvaraRadera