måndag, januari 10, 2022

Goda grannar

Att vi var strömlösa igår berodde på en ”liten kabelbrand” i proppskåpet.  Så det var därför kökslampan blinkade igår??? Först. Innan halva huset slocknade tre timmar senare. Yes.
Ibland har man tur och bor granne med stans bästa elektriker vilken blixtinkallades och löste det hela på en timme. Idag är beställning lagd på att byta ut de äldre, ähum, mycket äldre delarna, av eleriet i Rosa huset. Delar av det här hushållet ville göra det från början men det hörsammades inte. Vad visste väl halva hushållet om el??? Idag hörs andra tongångar om jag säger så och vips, ny eltjofräsmojäng på ingång. Hejdå 30-talet. Typ.
Det som återstår idag är ett mycket irriterande ljud från pannan som ju slogs av och på ett antal gånger igår under felsökning och jag ser det som att den protesterar mot behandlingen. Men vad vet väl jag om pannor?

Nä. Jag håller mig på min planhalva och har, efter tre veckors råddande, lyckats få loss en tryckavlastande kudde till behövande . Att avhämtas på hjälpmedelscentralen på lunchen idag. Lätt??? Inte alls. Har skyfflats hit och dit, har säkert ringt ett tiotal samtal och i morse fick jag tag på en arbetsterapeut på vårdcentralen som förbarmade sig över situationen. Det var inte hennes ansvar heller men HON tog över råddandet och kom med en lösning. Precis vad vi behöver, hjälp att rådda. Både jag,  min syster och mamma har svart bälte i att fixa saker men vi är inte i skick att göra det just nu och det minsta man behöver är att skyfflas runt. 

För övrigt jobbar jag idag. Huvudet känns som tomtegröt men omgivningen säger att det är bra för mig så då gör jag väl det.

Nu tidig lunch och kuddavhämtning.

2 kommentarer:

  1. Så bra att ni fick hjälp. Både med strömmen och den tryckavlastande kudden. Vi borde också se över elen här, det är ett gammalt virrvarr. Men med tanke på vad det lilla elarbetet i samband med köksbytet kostade, så känns det avlägset.
    Det är väl bara du som kan känna om det är bra för dig att jobba? Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt med hjälp när man behöver det!
      Tack, jag provar mig fram! 😊

      Radera